sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

מעונה וקדושה, סמל החכמה הקרקעית ונושא המשטר החברתי הצודק . עם סילוק המוז'יק מבימת הספרות והאידיאולוגיה הרוסית הגיע תורו של ה"בוסיאק" . 13 בחיים ממש היה בחור יהודי, ובחורה לא­כל­שכן, מפחד לשהות כלשהו במחיצתו של זה, כי על­כן הוא ראשון לפורעים בכל מקום, אולם הספרות הפכה אותו לסמל המרדנות ופריקת­עול ופריצת גדר המוסכם, ומיד נצמדו אליו לבבות יהודים לאהבה ולהפלאה . אך גם פולחן הבוסיאק לא לעולם יהיה . סובב הולך גלגל הרומאנטיקה הריבולוציונית . עד שםוף­םוף עלה כוכבו של הפרולטארי הרוסי, הפועל בבית­החרושת, אשר ממומיהם של המוז'יק ושל הבוסיאק לא דבק בו מאום והוא אשר נועד להיות משיחה של האנושות הדוויה . ולתוך עולם­קסמים זה היה נופל הנער היהודי והנערה היהודיה שבאו מן התחום . מתבטל עמד הדרדק בפני הקשישים, בפני מי שכבר זכה להיות מהגר פוליטי או התעתד להיותו או העמיד פנים שהנהו . מלא יראת­הרוממות עמד בפני המאורות הגדולים והפטישים החזקים, אבירי הוויכוח ומפורסמי המח­ תרת, אשר אימרתם היתה חוק­בל­יעבור . והצעיר היהודי, ואפילו זה שהביא במזוודתו איזה רכוש עברי­תרבותי ואיזה נצנוץ של חלום ציוני, הרי הוא כחגב בעיניו מול הענקים הללו . ואם איננו גברא קטילא ואם הוא מבקש שלא להיות בין הנמושות, אין לו אלא לזרות הלאה את מטענו המבוייש . החברה השואפת אוויר­ההפיכה ­ קסמיה ושיכרונה גדולים יותר מזו של חברה רגילה . וגם עריצותה הרוחנית גדולה יותר . כי הלבבות פתוחים לקראתה ומקבלים אותה לא מאונס אלא מרצון . והנוער היהודי לא­כל­שכן . מה שעזב מאחוריו, כל מה שעזב, נמאס בעיניו . חיים בלים ובלויים . מה שנשקף לו כאן, כל מה שנשקף, מלבב אותו ומעורר כבוד ויראת­כבוד . מה החברה הנכספת דורשת ממנוי הלא רק להצטרף אל "האנושות" . להשתחרר בהקדם מקשרים הניתקים מאליהם, מיחסים אשר "אבד עליהם כלח' / מאמונות תפלות, מהזיות ילדותיות, ממורא­העולם, מקטנות­המוחין וצמצום­ האופק . לאומיות יהודית הרי היא היפוכה של "האנושות" ושל הפרוגרס העולמי . מה משמעותה אם לא פאנאטיזם דתי, ריאקציה שוביניסטית, פסיכולוגיה זעיר­בורגנית, עמידה מן הצד למהפכה העולמית המתקרבת ? מי צעיר יהודי, הולך לרוח הזמן, יסכן את נפשו וידבק בכמו אלהי מי יעמוד בפני הרוחות השליטות והמצודדות והכובשות ? לא קשה ביותר עמידה זו לאלה אשר משב התקופה הסוערת לא נגע בהם . בין באי הקולוניות יש גם כאלה, מקופלים בקליפתם . מי ששקוע כולו בתלמודו שהביא אתו, וכאן הוא מבקש רק "לשית עליו נוספות", מחכמת הגויים, והוא סותם את אוזנו בצמר­גפן מפני כל רוח מנשבת; או מי שנתון 15

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help