sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של התנועה ומתוך רחמנות על עולמם הנפשי לא הסיקו מסקנות, והתנחמו בצפייה לימים טובים מעתה : המציאות חולה, אך בחיק העתיד צפון המרפא . לא כן היה אחד­העם . ביד נאמנה ומתאכזרת חשף את נגעי הישוב ולא כיסה . במבט עז ובוחן ראה לקוצר­ידה של התנועה, ראה מה דלה יכולתם ומה רופף רצונם של נושאיה ­ ואף חבריו ותלמידיו בתוכם ­ וביושר­הגיון הסיק את מסקנותיו : אין תקווה לגדולות ממנה . לא בידה להקים מפעלי התיישבות בריאים . לא בידה להקל כלשהו את המצוקה היהודית . האיזמל השכלי של אחד­העם השפיע השפעה עצומה על הספרות העברית ועל המחשבה הלאומית כאחת . גדול היה כוחו המחנך להוקרת האמת, לצלילות­הדעת, לדיוק המחשבה . הוא לא היה זקוק להכריז מלחמה על "המליצה" הלשונית : בעצם סגנונו שלו, הצלול ומדוקדק ומכוון כולו לתכלית, דחה הצידה את המליצה הספרותית . תחת זאת נתן את מיטב כוחו האינטלקטואלי למלחמה במליצה הרעיונית . לא היה דומה לו בזה . הוא דרש מאת בן­הדור חשבון על מחשבתו, על יחסו לאידיאל, על מידת ההתאמה בין דיבוריו לבין יכולתו . אך האיזמל של אחד­העם לא הסתפק בניתוח מציאותה של חיבת­ציון, הוא הונף גם על חזונה . ויותר משהתאכזר ל"יש" העלוב, התאכזר לחזוךציון עצמו . הוא נתן פירוש חדש למשאת­נפשה של חיבת­ ציון, פירוש המשנה אותה מעיקרה : לא עוד הצלת העם היהודי מחיי גולה על­ידי שיבת­ציון, כי אם חיזוק רוחם והכרתם הלאומית של היהודים בגולה על­ידי הקמת מרכז משפיע מציון : שלטון השכל המפוכח התקומם נגד ההזייה שבעליית המונים לציון : לא, ארץ­ישראל איננה יכולה להקל את מצבם של המוני ישראל הנפלטים והנרדפים והנמקים בעניים . חיבת ציון ושיבת­ציון לאו היינו הך . ובעקבות המציאות העכורה והחזון המקוצץ באה גם האידיאולוגיה הלאו­ מית . מי שהשמיע "לא זו הדרך" בא והוסיף, כי לא זו השאלה . שאלת העוני והרדיפות והגירושים וההגירה בהמון אינה שאלת קיום האומה, אלא שאלת הפרט, ויפתור אותה כל אחד כאשר תשיג ידו, ובקרב הימים אפשר גם תזרח שמש צדקה ליהודים בארצות פיזוריהם . השאלה הלאומית אינה אלא זו : כיצד להמשיך את קיומנו הלאומי בארצות פיזורינו, לאחר שחומות הגיטו נפלו, נוכח הפיתויים והמיקסמים של הזמן החדש ? הגורמים שעמדו לנו עד כה לשמור אותנו מטמיעה והתבטלות, מהם בטלו, מהם תש כוחם, ויש צורך בחיזוק . לשם כך יש צורך בהקמת מרכז ארצישראלי אשר יאציל מרוחו על הגולה . בעוצם­רוחו ובברזל הגיונו נלחם אחד­העם לא רק נגד כל הפרזה בסיכויי חיבת­ציון בהווה, אלא גם נגד האמונה בקיבוץ­גלויות כתפקיד ריאלי של 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help