sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 180 | תוכניות מדיניות בתחום החינוך האזרחי והחינוך לדמוקרטיה המחקר התבסס על נתונים ומסמכים ראשוניים ומשניים הגלויים ונגישים לציבור הרחב משלושה סוגים : ( 1 ) מסמכים מתוך אתרים של משרדי החינוך בכל מדינה, הכוללים מסמכי מדיניות, ניירות חקיקה ותוכניות לימודים ; ( 2 ) דוחות של ארגונים בינלאומיים, כגון האיחוד האירופי, OECD והאו"ם ; ( 3 ) מחקרים אקדמיים ודוחות הערכה העוסקים בתוכניות חינוך לדמוקרטיה ובמדיניות חינוך לדמוקרטיה ברמת המדינות . כמו כן, כדי להציב את מדיניות החינוך לדמוקרטיה של כל אחת מהמדינות הנדגמות בהקשר של התרבות הפוליטית בה, נעזרנו בשני מדדים בינלאומיים מוכרים ומקובלים : • מדד הדמוקרטיה של המגזין אקונומיסט לשנת 2020 המדרג 167 מדינות ברחבי העולם על פי 60 קטגוריות . • מדד מיפקס ( MIPEX — Migrant Policy Index ) לשנת 2019 הבודק מדיניות כלפי מהגרים ב- 52 מדינות בתחומים רבים, בהם חינוך . ממצאים עיקריים ( 1 ) חמש המדינות שנבחרו כמקרי מבחן מתארות יחד מנעד של דרכי התמודדות של מערכת חינוך ציבורית עם קידום נושא החינוך לדמוקרטיה . כל מדינה מתמודדת בדרכה עם דילמות וקשיים הקשורים לחינוך אזרחי . כל אחת מציגה מודל שונה, אך ההשוואה ביניהן מסרטטת מנעד של מחויבות חינוכית לעקרונות הדמוקרטיה הליברלית . בקוטב האחד של הרצף נמצאות מדינות שבהן מדיניות החינוך האזרחי והחינוך לדמוקרטיה מבטאת את חשיבות הנושא בעיני מקבלי ההחלטות ועשויה לשמש בלם למגמות פופוליסטיות ( כמו למשל בנורווגיה ) . בקוטב האחר הדמוקרטיה מקודמת רק על פני השטח . המדיניות המוצהרת משמשת מעטפת בלבד או חותמת גומי ואינה מתמודדת באופן מהותי עם אתגרי הפופוליזם ( כמו למשל בהונגריה ובדוגמאות אחדות מארצות הברית ) . ( 2 ) בחינת המדינות שנסקרו מלמדת כי יש שוני ביניהן, וגם בינן לבין ישראל . עם זאת, אפשר לאתר קווים משותפים בכל תיאורי המדיניות בכל הקשור לשאלות היסוד ולאתגרים , גם אם הם באים לידי ביטוי בצורות שונות :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help