sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 192 | מסגרת היחסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי באיחוד האירופי ו / או בארגון OECD . לצורך ההשוואה נעשה שימוש נרחב במדד האוטונומיה המקומית ( LAI – Local Autonomy Index ) . המדד פותח במימון האיחוד האירופי בידי חוקרים מטעם בית הספר למינהל ציבורי באוניברסיטת לוזאן, והוא בוחן באמצעות 11 אינדיקטורים את היקף האוטונומיה שהרשויות המקומיות במדינות הנבחנות נהנות ממנה . ע י ק ר י ה מ מ צ א י ם ( 1 ) מ ע מ ד ו ה ח ו ק ת י ש ל ה ש ל ט ו ן ה מ ק ו מ י א . השיטה להסדרת מעמדו של השלטון המקומי % 84 מהמדינות החברות באיחוד האירופי ו / או בארגון OECD מתייחסות למעמדו של השלטון המקומי בחוקה או בחוקי היסוד שלהן, וכמעט כל המדינות שלא הסדירו זאת הן מדינות פדרליות או מדינות ללא חוקה או חוקי יסוד . בישראל, לעומת זאת, אין בחוקי היסוד כל התייחסות עקרונית למעמד השלטון המקומי, והיא ונורווגיה הן המדינות הלא-פדרליות היחידות בקרב המדינות החברות באיחוד האירופי ו / או OECD-ב שאף שיש להן חוקה או חוקי יסוד, אין אצלן לא בחוקה ולא בחוקי היסוד כל התייחסות חוקתית למעמדו של השלטון המקומי . ב . עיגונו של עקרון האוטונומיה המקומית בחוקה, בחקיקה ובפסיקה סעיף 2 של האמנה האירופית לשלטון עצמי מקומי קובע כי "העיקרון של ממשל עצמי מקומי יוכר בחקיקה של המדינות, וכשניתן הדבר — אף בחוקה" . כלומר, מוצע למדינות לעגן במפורש את זכותו של השלטון המקומי לאוטונומיה . לפי בדיקת האיחוד האירופי, בכל 27 מדינות האיחוד האירופי מתקיים עיגון מסוג זה ( ב- 26 מהן — בחוקה ) . בישראל, לעומת זאת, אין כל התייחסות בחקיקה לכך שהשלטון המקומי זכאי לאוטונומיה או שהוא מהווה ממשל עצמי מקומי . הגישה השלטת במחקר המשפט בישראל היא שההסדרים החוקיים ופסיקות בתי המשפט נוטים לעמדה המצמצמת את עקרון האוטונומיה המקומית ושהם קרובים לראות בשלטון המקומי זרוע ביצועית של השלטון המרכזי . ניתוח של נתוני מדד האוטונומיה המקומית ( LAI ) מלמד

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help