sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ה צעה לסדר 1452 למידת ודאות גבוהה יותר על מידת מעורבותו של המודה ותמנע מראש זיהום של ההודאה ושל החקירה כולה . פרט כזה, על כן, יכול לשמש תוספת ראייתית מסוג סיוע . לצד זאת, מכיוון שהשאלה מה ידעו החוקרים ומה לא ידעו אינה פשוטה למענה — אם החקירה מתועדת במלואה מראשיתה, מומלץ לייחס משקל מסוים, מוגבל, לפרט מוכמן שלא ידוע ברבים אך ידוע לחוקרים, כך שייחשב דבר- מה נוסף . ( ד ) התניית מעמדה של ראיה כ"דבר-מה נוסף" בשלושת התנאים האלה : עליה לאמת פרטים בהודאה ( תנאי שמתקיים כבר עתה ) ; עליה להיות חיצונית לנאשם ; ועל הרשויות החוקרות לעשות ניסיונות כנים להפריכה . ראוי להתייחס ל"דבר- מה חסר" ול"דבר-מה סותר" כאל ראיה המפחיתה ממשקל ההודאה . מוצע שבית המשפט ינסה לרכך את השפעתה הרבה של ההודאה על ידי עמידה אקטיבית על טיבה — כך שכאשר נאשם חוזר בו מהודאתו, בית המשפט ידרוש לקבל הסבר מדוע בחר הנאשם למסור הודאה למשטרה אשר נוגדת את האינטרס האישי שלו . בנוסף, יש להכיר בחוסר הטעם לזקוף לחובת הנאשם את האי-יכולת שלו לזכור מה בדיוק התרחש בחקירה, מה קדם למה, מה בדיוק נאמר לו וכולי . ספק רב אם אפשר לצפות מאדם לזכור את כל הפרטים האלה, בייחוד לנוכח ההשפעות הפסיכולוגיות שחקירה לוחצת יוצרת אצל הנחקר, ובפרט חוסר התמצאות באשר לזמן ולמקום . הן על התביעה והן על בית המשפט לגלות קפדנות יתרה כאשר מתגלה שקר כלשהו מצד המשטרה . ( ה ) הגנה מוגברת על נחקרים השייכים לקבוצה המועדת לאפליה והטמעתם של אמצעי זהירות : ראשית, על המותב להכיר בסיכוי שהנחקר שייך לקבוצת סיכון לא בהכרח מתוקף נסיבותיו האישיות אלא מתוקף שיוכו האתני, אשר ייתכן שהביא להשלמות סטראוטיפיות מצד חוקריו ; שנית, הכרה בכך שהנחקר חשוף לנטיות דומות מצד המותב עצמו, קל וחומר לאחר שהוצגה לו הודאתו של הנחקר ; ושלישית, על מערכת המשפט להטמיע את עריכתם של מבחנים אשר יסייעו לבחון את מידת ההטיה . מכיוון ששופטים עשויים להיות בעלי ביטחון יתר באשר ליכולתם לשלוט בנטיותיהם הקוגניטיביות, מבחנים אמפיריים יסייעו בניטור אובייקטיבי יותר וישקפו את מידת התיקון הנחוצה ואת היקפה . חינוכם של השופטים באשר לנטיות טבעיות אלה גם הוא הכרחי, הן בהשתלמויות ייעודיות לשופטים מכהנים והן בלימודי ההכשרה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help