sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 194 | אנגלית שפה זרה שונה . % 58 מהבנים בחינוך היסודי החרדי לומדים במוסדות המחויבים ללמד אנגלית בהיקף מלא או חלקי ומתוקצבים לצורך כך, אך בפועל רק % 24 מההורים החרדים מדווחים שבניהם לומדים אנגלית בבית הספר . למרות זאת, משרד החינוך ממעט לקזז מתקציבם של בתי ספר שאינם מלמדים אנגלית כנדרש מהם אף שיש לו הסמכות לכך . מחקרים מדגמיים מראים כי במקצועות ליבה אחרים – ובראשם מתמטיקה – שיעור הלומדים מקרב הבנים החרדים גבוה בהרבה . כמו כן, שיעור הבנים החרדים שלומדים אנגלית בבית הספר מצוי בירידה לאורך השנים : לעומת % 24 מהבנים הלומדים כיום, בקרב חרדים בוגרי חינוך חרדי מעל גיל 45 השיבו % 54 כי למדו אנגלית בילדותם בבית הספר, ובקרב גברים חרדים בגילים 35 – 44 היה השיעור % 40 . באשר לחינוך העל-יסודי, % 78 מהבנים החרדים לומדים במוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, שהם למעשה ישיבות שאינן מחויבות כלל בלימודי ליבה, ובכללם אנגלית . אין מידע מסודר על היקף לימודי האנגלית של שאר הבנים החרדים ( % 22 ) , אך יש אינדיקציות ברורות לכך שחלקם אינם לומדים אנגלית, אף שהמוסדות שבהם הם לומדים מתוקצבים לצורך כך, או שהם לומדים אנגלית בהיקף חלקי בלבד . החרדים גם ממעטים לגשת לבחינות הבגרות באנגלית : בשנת 2019 ניגשו לבחינת הבגרות באנגלית רק % 6 מהבנים ו- % 34 מהבנות . עם זאת, בקרב הבנות ניכרת עלייה בשיעור זה בשנים האחרונות . גורמי המעטפת : כוחות ההוראה, תוכנית הלימודים וספרי הלימוד בכלל מערכת החינוך יש מחסור במורים המוכשרים ללמד אנגלית, אך במערכת החינוך החרדית התופעה בולטת אף יותר . הבעיה של מחסור במורים מוכשרים ללמד את לימודי החול, ובכללם אנגלית, דומיננטית במיוחד במוסדות החינוך לבנים . גם כאשר הגברים החרדים הם בעלי תעודת הוראה, בדרך כלל התעודה שלהם ממוקדת במקצועות הקודש . לדברי מבקר המדינה, אף שהמדיניות של משרד החינוך היא לנסות למנוע ככל האפשר העסקה של מורים שלא בהתאם להשכלתם, מדיניות זו אינה מיושמת בחינוך החרדי . למעשה, בחינוך החרדי לבנים מקובל שמורה אחד מלמד את כל תחומי הדעת . מכיוון שיש מורים שאינם יודעים כלל אנגלית, מתבקש לעיתים מורה אחר, שמכיר את השפה, ללמד את המקצוע .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help