sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 גדעון אלעזר 2 אדם נמצא במקום מסוים, אבל תמונות וקולות ממקומות הולכים ונפרצים . רחוקים מגיעים אליו כל הזמן ומעצבים מחדש את תודעתו . כך גם בחברות המסוגרות ביותר : גם במקומות ששמו להם למטרה לא להיכנע לסחף של הדמיוני, הגבולות הולכים ומתאיידים . אם צודק הבעש"ט בקביעתו כי "במקום בו אדם חושב שם הוא נמצא" ( מקור מים חיים על הבעל שם טוב, נח ל"א ) , הרי שרוב הזמן רובנו לא כאן . אנחנו משוטטים במקומות אחרים, ואת ההחלטות שלנו אנחנו מקבלים על בסיס מה שנקבע שם, בגאוגרפיה הדמיונית שלנו . הדמיון, בנזילותו, נעדר מרכז וצורה, קורא תיגר על המציאות ועל היכולת לשנות את המציאות . גם היכן הוא כל המעות שעושין מימות עולם ? כי מעולם עושין תמיד מעות, והיכן הוא כל המעות ? רק באמת אינו כלום לגמרי ( שיחות הר"ן , שטרנהרץ תשנ"ב, נ"א ) . איפה הכסף שצוברת האנושות במשך כל הדורות ? שואל ר' נחמן . בהתחשב בעובדה שזה מה שאנחנו עושים כבר מאות ואלפי שנים, מדוע אין לנו, לכולנו, כמויות בלתי נדלות של כסף ? התשובה היא כמובן שהוא איננו, כי הוא מעולם לא היה . הכסף מונח בדמיונה של האנושות, והוא מת יחד עם חולמיו . הווירטואליות של הכסף ברורה לנו רק משום שמפעם לפעם המציאות הממשית מופיעה – מישהו נזכר שבעצם ישנו סדק, חוליה חסרה במערכת הדימויים הדמיונית, ממד מסוים של כסף מדומה מוצא את עצמו חשוף למציאות . על מנת שהשיטה תמשיך לפעול, על הריק להיוותר נסתר . כאשר הוא נחשף, ההסכמה על התרמית מתגלה, והכול מתנדף, "כמו עמודי אור" – ייצוג מתעתע של האור הבלתי נתפס . הממון עומד במרכז התיקון שלנו, משום שאנחנו יצרנו אותו . למעשה, עולה מן הסיפור שזוהי אולי המצאתנו המשמעותית ביותר כמין . במובן מסוים 2 הדוגמה המפורסמת ביותר לעליית התאוריה של הדמיון היא ספרו הפופולרי של בנדיקט אנדרסון קהילות מדומינות ( 1999 ) , שבו תוקף המחבר את התפיסות המהותניות לגבי לאומיות וטוען כי קהילה – כל קהילה – היא מדומיינת, כלומר קיימת בעיקר בהסכמה העקרונית שבין חבריה .

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help