sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עבריוּת ומעֵבר לה 10 American Jewish Joint Distribution Committee ) בירושלים ובניו יורק ושל 10 תנועת הצופים היהודים הצרפתים ( EIF – Eclaireurs Israélites de France ) . הארכיון הפרטי של הרב אשכנזי — השמור בירושלים אצל בנו וכלתו, דוד ויעל אשכנזי — נחשף לפניי, אך הוא צופן בחובו מעט מזעיר מפעילותו רבת השנים . ארכיון העדה הספרדית בירושלים שופך אור מועט על פעילותו החינוכית 11 עם זה, נשמרו חומרים שלא יסולאו בפז, והם סייעו בידי הקצרה במתיבתא . להתגבר על מיעוט המקורות הארכיוניים ולשחזר את הרקמה ההיסטורית של תולדות חייו, קורותיו והמהלכים הקשורים בהם : הודות לתלמידו יהודה נקאש ( 1938 – 2007 ) תועדו אלפי שעות של שיעוריו בעל פה, בצרפתית ובעברית בארץ ובחו״ל, והן שוחזרו בקלטות ובדיסקים, ובשנת ,2006 עשור לפטירתו, הונצחו 12 אף שהיה איש תורה שבעל פהבאתר האינטרנט Akadem - Toumanitou . מובהק, ״מגיד״ מזרח אירופי של ממש ( כפי שכינה אותו הסופר ארנולד מנדל ) , שיריו ומאמריו פזורים בבימות יהודיות ופרנקופוניות רבות, והן היו ליצירה 13 תלמידיו המובהקים — אליקיםכתובה שלמה וקוהרנטית ולמשנה סדורה . בכי״ח הונח אולם טרם סודר לטובת המחקר ההיסטורי . מרסל גולדמן, עורך כתביו של הרב אשכנזי, מאשר כי הארכיונים האמורים אבדו במעבר ממקומם הישן ( פורט רויאל ) למשכן החדש ( רחוב ברוקה ) בשנות השמונים של המאה העשרים . 10 פרוטוקולים אחדים המצוטטים אצל 196 – 187 89, 80, – 79 . Lehr, pp 11 תודה לשלמה גליקסברג על הפניית תשומת ליבי למקורות אלו . 12 מכאן ואילך יצוינו השיעורים הללו בשם : Toumanitou . נוסף על כך, עשרות שיעורים שוכתבו ונערכו בידי חיים רוטנברג . מכאן ואילך יצוינו בשם ״ארכיון נקאש - רוטנברג״ . יהודה נקאש, תלמידו המובהק של מניטו, הקליט את שיעוריו משנת תשכ״ט - ,1969 וגם החל לאתר את כל ההקלטות של שיעוריו בקנדה, בצרפת ובישראל . נקאש הפיץ סדרת קלטות בפרשת השבוע בטרם העלה את ההקלטות כולן לאתר ,Toumanitou ומכאן ואילך אצטט סדרה זו בשם ״סדרת נקאש״ . נקאש ערך קטלוג של כאלפיים קלטות ( ריאיון עם רעייתו סטפני נקאש, ירושלים תשע״ג ) . בעת האחרונה נוספו למכון מניטו ( Fondation Manitou ) מאות קלטות מעיזבונה של תלמידתו ז׳נין זרביב . 13 157 . Koginski, Manitou, p . למפצירים בו לכתוב היה משיב בחיוך שהמהר״ל החל ביצירתו הכתובה בגיל שמונים . לעמיתו אנדרה נהר השיב : ״המשך ביצירתך הכתובה הענפה, ואני אכשיר לך קוראים״ ( שם ) . הוא נרתע מלכתוב בשל מחויבותו למסירה בעל פה של מסורת חיה, וכן בשל המורא מפני האות הכתובה ובשל החשש ליוהרה : ״למעשה רק לה׳ מותר לכתוב, כפי שכתוב ׳והמכתב מכתב אלהים הוא׳ ( שמות לב, טז ) ״ ( Toumanitou, Selihot – Introduction Pyout Yachen Al teradam, 1986 ) ; ״באוראן כתבתי שירה, בצרפת פילוסופיה, ובארץ הסתחררתי מכדי לכתוב על היהדות, ונמנעתי מלעשות כן מפאת הצורך לדייק בכתיבתי״ ( ״חיים שכאלה״, תיאטרון ירושלים, תשנ״ב ) . לשיטתו, המסורת הנבואית, שלימים נהיית למסורת הקבלית, נמסרה בעל פה במסורת חיה . רק כאשר חל שיבוש במסירה בעל פה הוכרע כי המסורת תועלה על הכתב, בזמן מן הזמנים . מניטו הבהיר תובנת יסוד : האמת היא אמת לא מפני שהיא כתובה ; להפך — היא הועלתה על הכתב מפני שהיא אמת . הוא הדף בכל כוחו את הנטייה לראות

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help