sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עבריוּת ומעֵבר לה 8 זאת, אף זאת, בדרכו החינוכית, בתהיותיו ובניתוחיו נכחה עד מאוד הביוגרפיה האישית שלו, ונכחה ההיסטוריה בכללותה — אין ביטוי מביטוייו ואין שיעור משיעוריו שאינו יוצא מקונסטלציה היסטורית, ומגמתו תמיד הייתה להמחיש את רעיונותיו ולזהות את רכיב הזהות שבמושא דיונו . הרב אשכנזי נקט את דרך הנבואה, שלשיטתו כל מהותה היא הסבר עמוק של מהלך ההיסטוריה ונתיבותיה : הוא תהה הרבה על גורל האדם ובן האדם, הניצב אל מול אדון ההיסטוריה 2 משנתו האנושית, אדון התולדות, אל מול המעברים הנפתלים של ההיסטוריה . ההיסטוריוסופית שיטתית אולם נטולת דטרמיניזם ופטליזם, שכן לשיטתו יסוד הבחירה של האדם, שבשלו אין הוא כפוף לדטרמיניזם כלשהו, טורף את כל הרכיבים הדטרמיניסטיים המצויים בהיסטוריוסופיה הנוצרית, המוסלמית, 3 ההגליאנית, המרקסיסטית, ואף בזו של ארנולד טוינבי . במשנתו ההיסטורית של מניטו ראיתי פרשנות היסטורית היונקת מהמקורות של חוכמת ישראל, המבארת את תולדותיה הסוערות של האנושות ומעניקה 2 בעניין זה מניטו ראה באיוב דמות הניצבת בצמתים של ההיסטוריה היהודית והכלל-אנושית ( ראה : 35 – 27 . Askénazi, Mayanot 4, pp . 19 – 20 ; Askénazi, Mayanot 7, pp ) . בנבואה כוונתי לנבואה במובנה העברי . סוגיה חשובה זו תידון בפרק השלישי . בן האדם הוא מושא התולדות, והוא נדון במשנת התולדות . בעניין זה מאלפת עדותו של סטפן מוזס ( חוקר תרבות גרמניה באוניברסיטה העברית, 1931 – 2007 ) . לאחר שהמליצו לו להשתתף בשיעורו של מניטו, אלו המראות שצדו עיניו : ״ביום ה׳, בערב, נהג הרב אשכנזי ללמד בבית המדרש לרבנים ברחוב ווקלן ( Vauquelin ) . [ . . . ] באולם קטן הצטופפו עלמות ועלמים צעירים, ואני רואה אדם הפותח ספר עב כרס : התלמוד . עוד טרם ידעתי שקיים ספר מעין זה . שמו של ספר זה עדיין לא היה מוכר לי [ . . . ] . ליאון אשכנזי פתח : ׳אסביר לכם פסקה של המסכת הראשונה של התלמוד ( ברכות ) המפרשת את טיבן של שתי הברכות המקדימות את קריאת שמע, בבוקר ובערב׳ . לא ידעתי שבמסורת היהודית עלינו לקרוא פעמיים ביום את קריאת שמע, דהיינו הקְרֶדוֹהעברי [ . . . ] וידעתי עוד פחות מכך כי בתפילות הבוקר והערב מקדימים לקריאת שמע שתי ברכות . המשיך : ׳מסכת ברכות מלמדת אותנו כי בשתי הברכות המקדימות את קריאת שמע, בבוקר ובערב, ה׳ מופיע בברכה הראשונה כבורא עולם ובשנייה כאדון ההיסטוריה האנושית . באופן זה מתנסחת האחדות האלוקית בכך שה׳ הוא בורא העולם ואדון ההיסטוריה האנושית׳ . כאשר שמעתי זאת נפלו השמיים על ראשי . [ . . . ] מדוע תדהמה זו ? מסיבה פשוטה מאוד : זה עתה יצאתי ממסלול לימודי פילוסופיה ומדעי הרוח תובעניים, והיה לי בהחלט מושג די מוצק על התרבות המערבית . לעומת זאת, לא היה לי שמץ של מושג על קיומה של תרבות יהודית מסוימת, על קיומן של מטפיזיקה ופילוסופיה של היהדות . ספגתי מכת פטיש על הראש כשהבנתי שליהדות יש השקפת עולם, והשקפה זו אינה פחותה מהפילוסופיה המערבית . לא ידעתי על קיומה של הגות יהודית על האדם, הטבע וההיסטוריה [ . . . ] . זה הבזיק בשנייה [ . . . ] כברק ! ״ ( 26 – 24 . Mosès, pp ) . 3 גישה זו הביאה אותו לעסוק ב״היסטוריה מלכתחילה בלתי משוחדת״, כלשונו . תובנה עקיבה זו במשנתו היא מענה על הטענה הפוסט-מודרניסטית בדבר הדטרמיניזם ההיסטורי בגישות דתיות ומרקסיסטיות ( ראה : דן, עמ׳ 21 – 33 ) .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help