sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שתיהן היו משכילות ויודעות ספר . מרגיטה היתה בשלבי הסיום של לימודי הרפואה, ויוליה כבר היתה מורה בתיכון . עדותן מטלטלת, מדכדכת ומותירה את הקורא פעור פה, המום וכואב . גם כיום, כשקורפוס הכתיבה על השואה גדוש ושופע, יש בספריהן חידוש המלווה בתובנות מופלאות, מורכבות ומפעימות . זוהי כרוניקה של תופת בכסות של היסטוריה המסופרת מלמטה, ברמה של חיי היומיום . את הפרסומים השונים של ספרי הזיכרונות שכתבו השורדים ניתן לחלק לארבעה גלים כרונולוגיים : גל הפרסומים הראשון ראה אור או נמסר בין השנים 1945 ו ‑ 1948 ; הגל השני התפרסם בין השנים 1952 ו ‑ 1969 ; הגל השלישי בשנים 1970 ‑ ,1980 ואילו הגל הרביעי החל בשנות ה ‑ 80 של המאה ה ‑ 20 והוא נמשך עד ימינו אלה . על פי חלוקה זו שייך ספרה של שקודובה לגל הפרסומים השני, זה של שנות ה ‑ 50 וה ‑ 60 . רבות מהכותבות והכותבים בשלב זה כתבו על פי עדותם לאחר שחייהם חזרו במידת ‑ מה לתוואי "נורמלי" והם חשו צורך לפרוק את משא העבר . אך הספר שלפנינו מאפיין יותר את ספרות הגל הראשון . נשמר בו דיוק היסטורי מרשים . חשוב מכך, הספר נכתב תחת רושם ההלם הראשוני וכמעט לא הושפע מספרי זיכרונות או מעדויות של אחרים . הזוועות, הקשיים וההתעללויות מופיעים בו באופן בוטה יותר ו"ספרותי" פחות מאשר בחיבורים מאוחרים יותר . בדומה לכתבים המוקדמים האחרים, שקודובה לא ציינה את הסיבות לכתיבת הזיכרונות או למסירת העדות . מכתיבתה נעדרים לקחים או הרהורים פילוסופיים למיניהם, שניתן למצוא למכביר בעדויות ובספרי זיכרונות מאוחרים יותר . כמו כן אין בספרה כל עדות לקבלה של מוסכמה כלשהי לגבי אופן סיפור השואה, כפי שניתן למצוא לא אחת בספרות המאוחרת יותר . ועוד זאת : ספרה של שקודובה, כמו מרבית הכתיבה המוקדמת, מתאפיין בכתיבה ישירה, חשופה וכואבת ללא הידרשות למטפורות שבהן מרבה להשתמש הספרות המאוחרת יותר . העובדות מובאות כהווייתן, ללא עידון או עיבוד, דרך עיניה של מי שהיתה שם, מתוך מודעות עמוקה למה שהסבל והטרור מחוללים בתוכה ובסביבתה . בתוך כך יש בספר שני נדבכים היסטוריים מרכזיים . הקונטקסט ‑ סיפור חורבנה של יהדות סלובקיה, והטקסט ‑ סיפור הארכיאולוגיה של המחנה הנודע מכולם, אושוויץ . 14  יוליה שקודובה

משכל (ידעות  ספרים)

יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help