sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14  קול התור עצם קיומה של המסורתיות אינו מובן מאליו . במשך שנים ניסו להכחיד אותה ולאלץ את כולנו להשתבץ בהגדרות האחרות . מגיל צעיר ביקשו מאיתנו שוב ושוב להיכנס לאחת המגירות שהוכנו עבורנו מראש . את הזהות המסורתית הגדירו ‑ דתיים וחילונים כאחד ‑ ככניעה לבינוניות ולפשרנות . את הסגנון והתרבות המזרחיים תייגו כנחותים או כאלה שמסתכמים במטבח ובמוזיקה . מכבש אדיר הופעל כדי לחסל את המסורתיות והמזרחיות שנתפסו כמאיימות על הנרטיב הישראלי החדש . אך המסורתיים לא ויתרו . הם שמרו על תרבותם בבתי הכנסת ובאירועים המשפחתיים, בשכונה ובבית הספר . הם הקשיבו למוזיקה שאהבו, שמרו על מנהגיהם העתיקים והדגישו את הכבוד לדור המבוגר . הם נלחמו שוב ושוב כנגד הייעוד הפריפריאלי שנגזר עליהם ונאבקו למען הכללת הסיפור שלהם כחלק מהאתוס הישראלי . בכל הזמן הזה הם התעקשו שלא להפוך למגזר נבדל או לשבט נפרד שעסוק בענייניו . הם לא הקימו לעצמם יישובים סגורים ולא ניתבו את עצמם ליחידות משלהם בצבא . הם לא נלחמו על מערכת חינוך "מסורתית" ולא הקימו לעצמם עיתונים או מפלגות סקטור . והנחישות השתלמה . כשהגיעה ברכה צפירה בשנות ה ‑ 30 עם ההצעה המהפכנית ליצירה ישראלית ששואבת מאירופה אך גם ממסורת ישראל ומתרבות המזרח, התעלמו ממנה . כשהגיע ג'ו עמר בשנות ה ‑ 50 עם בשורת הפיוט והמוזיקה האנדלוסית בתחנת הרדיו המרכזית, הפנו אותו לתוכנית רדיו שולית . כשהגיע אביהו מדינה בשנות ה ‑ 70 עם לחנים ים ‑ תיכוניים לטקסטים מקראיים, "התקדמו" ויצרו עבורו ועבור חבריו פסטיבל לזמר "בסגנון עדות המזרח" . דור נוסף עבר ותרבותם של צפירה, עמר ומדינה הפכה לתרבות המיינסטרים הישראלית . עד היום לא נעשה ניסיון מעמיק לנסח את תפיסת העולם הציונית הייחודית שעומדת בבסיסו של המחנה הלאומי ‑ מסורתי ולקשור אותה אל מסורת ארוכת שנים של הגות, הנהגה וסדר יום . כדי להבין את הזרמים המבעבעים בעומקה של ישראל החדשה עלינו לחזור לציונות המסורתית ‑ ספרדית .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help