sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה  13 חד ‑ ממדי . המסורתיים הם לא זרם ולא מגזר, לא שבט ולא קהילה ‑ כשמסורתי אומר ״אנחנו״ הוא מתכוון לעם ישראל כולו . אפילו ההגדרה ״מסורתי״, עושה רושם, נכפתה עליו מתוך הקִטלוג הדתי ‑ חילוני שהתקבע בישראל . מבחינת המסורתי הוא ״פשוט יהודי״ ‑ הא ותו לא . על אף הקושי בהגדרה, ננסה לשם הנחת בסיס יציב לדיון לשרטט בקווים כלליים את הזהות הישראלית המסורתית : המסורתיות היא יהדות משפחתית . מרכז הזהות היהודית של המסורתי מבוסס על מעבירי המסורת ‑ דור ההורים, הסבים והסבתות, וכהמשך שלהם ‑ הוא וצאצאיו . המצווה החשובה ביותר בספר ההלכה הבלתי כתוב של המסורתי היא ״כבד את אביך ואת אמך״ . המסורתי לא מערער על ההלכה, אך בוחר את מקומו האישי מולה . המסורתי יקפיד על המצוות שנתפסות בעם היהודי כַּבסיסיות והחשובות ביותר . הוא גם ישתדל ״להחמיר״ במצוות שבין אדם לחברו . ביחס למצוות האחרות הוא יבחר את מקומו, כשהדבר נתפס כעניין שבינו לבין בוראו . כך או כך, המסורתי ישנן לילדיו שוב ושוב : ״דרך ארץ קדמה לתורה״ . המסורתי הוא פלורליסט דה ‑ פקטו . במשפחה מסורתית נמצא כאלה שמקפידים יותר ופחות, כאלה שמגדירים את עצמם כחילונים או כדתיים, ואת השיעור הגבוה ביותר של נישואים בין ‑ מגזריים . בשולחן השבת המסורתי מתַרגלים פלורליזם הלכה ‑ למעשה . המסורתי הוא פטריוט ישראלי . מדינת ישראל היא יסוד זהותי מרכזי עבורו . המסורתי מחזיק בתפיסת עולם לאומית כללית ולא מגזרית . כ ‑ % 90 מהמסורתיים מצביעים למפלגות הימין והמרכז של המחנה הלאומי ‑ מסורתי, זה שמרכיב את ממשלות ישראל האחרונות . המסורתי שייך למעמד הביניים החדש . החוויה המכוננת מבחינה מעמדית של הציבור המסורתי בעשורים האחרונים היא חוויית המוביליזיציה ‑ שדרוג וניעות חברתית . בעוד דור ההורים גדל במציאות של עוני, קיפוח והדרה, בזכות מאמץ יוצא דופן ושינויים חברתיים ‑ פוליטיים, צעירים מזרחים ‑ מסורתיים רבים הם ״דור ראשון להשכלה גבוהה״ השייכים למעמד הבינוני הישראלי בשכונות החדשות של אשדוד, נתניה, ראשון לציון וערים נוספות . המסורתי הוא ( כמעט תמיד ) ספרדי . את החיבור שלו לתרבות המזרחית הוא מבטא דרך הכבוד למורשת הדורות הקודמים ודרך מוזיקה, פולקלור ואורחות חיים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help