sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על אודות הפרוגרסיה המימטית, התבטאה בציור המודרני - החל באימפרסיוניזם וכלה בציור המופשט . בניגוד לתפיסה הפרוגרסיבית ‑ מימטית של גומבריך, הגורסת שתולדות הציור מייצגות שכלול של סכֶמות הייצוג של המציאות, הציור המודרני מייצג מגמה הפוכה - של טשטוש, עיוות, שבירה, רגרסיה והיעלמות . כך למשל, האימפרסיוניזם טשטש את המציאות, האקספרסיוניזם עיוות אותה, הקוביזם שבר אותה לרסיסים, הציור הנאיבי הציג רגרסיה לעבר ציור ילדי, ולבסוף הציור המופשט גרם לאובייקט המציאות להיעלם . לנוכח ההתפרצות הפתאומית של האיזמים השונים בציור המודרני, אשר מייצגים פריעת צורה מן הריאלי לעבר המופשט, גומבריך התלבט אם וכיצד להמשיך לדגול בתיאוריה שלו על אודות תולדות הציור כפרוגרסיה מימטית . השאלה העומדת לדיון היא : האם גומבריך היה מעז לראות בציור המודרני דעיכת הרוח ? אמנם התשובה היא שלילית, אך מאחר שהיא מנוגדת לתזה התיאורטית שלו, גומבריך נשאר באין ‑ אונים תיאורטי . אמנות מנֻוונת כדעיכת רוח מקס נורדאו, מאבות הציונות, שהיה גם נוירולוג ופסיכיאטר, כתב ספרון קצר המכונה התנוונות ( Entartung ) , אשר יצא לאור בשנת 1892 . הוא הקדיש את הספר הזה למורו, הקרימינולוג צ'זארה לומברוזו, ולא לחינם . לומברוזו, בהשפעת תורת האבולוציה של הרברט ספנסר וצ'רלס דרווין, הציג על הבמה התיאורטית את מושג האטביזם, המייצג רגרסיות מורפולוגיות של תווי הפנים ושל הגוף אצל האדם לעבר שלבים קדומים של האבולוציה . מבחינתו של לומברוזו, זה היה הביסוס המדעי לתופעת הפושע המולד . בספרו התנוונות טען נורדאו שהסופר אמיל זולא, וכן האימפרסיוניסטים ועוד רבים וטובים אחרים, הם מנֻוונים . את טענתו הוא ביסס על קריטריונים אבולוציוניים של גבוה לעומת נמוך, שבהם צידד . כעבור זמן עלתה על הבמה ההיסטורית התזה הגזענית ‑ ביולוגית של הנאצים . הנאצים הגדירו את הציור המודרני כ"אמנות מנֻוונת", ולבסוף גם שרפו ספרים, כלומר שרפו תרבות שעמדה בניגוד לתזה הפשיסטית שבה הם דגלו . הן מקס נורדאו והן הנאצים ראו באמנות המודרנית דעיכת הרוח על פי קריטריון אבולוציוני . משתי הדוגמאות המבעיתות האלה חשוב להבין שקריטריון מסוים עלול להכריע מהי דעיכת הרוח . מנגד, ללא קריטריונים קיימת סכנת התדרדרות לעבר רלטיביזם ניהיליסטי שאינו מאפשר להכריע אם המוזיקה של מוצרט טובה יותר מזו של שלמה ארצי . הדיון פתוח . מבוא : פוסטמודרניזם מ ומה הלאה ?  13

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help