sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כריאקציה למודרניזם, וסייע לנו, כבני אדם חושבים, לנסות לחרוג מהנטייה לחשיבה פרדיגמטית דוגמטית סביב איזמים ואידיאולוגיות גדולות . ההיסטוריה מלמדת שהיצמדות לפרדיגמות דוגמטיות ואף פנטיות של אמת אוניברסלית אחת הולידה בסופו של דבר אסונות וחורבן . הפרדיגמות הדוגמטיות הובילו לחשיבה פשיסטית - גם ימנית ‑ נאצית וגם שמאלנית ‑ קומוניסטית . הפוסטמודרניזם קורא תיגר על הפרדיגמות הדוגמטיות ומחנך לנפץ כל נטייה להשתעבדות מקובעת סביב פרדיגמות מאבנות . אין גבוה ואין נמוך דעיכת הרוח הפוטנציאלית עלולה להתפרש בהצהרה הפוסטמודרניסטית כהיעדר אפשרות להציג קריטריונים של גבוה לעומת נמוך, הווי אומר : של היררכיה אידיאית ורעיונית . על פי טענה זאת של הפוסטמודרניזם, המסקנה המתבקשת היא שאי ‑ אפשר לקבוע שיצירתו של המלחין וולפגנג אמדיאוס מוצרט גבוהה באיכותה מיצירתו של המוזיקאי שלמה ארצי, שהרי אין אמת אבסולוטית, וכל אמת היא תלוית הקשר לצופה ולשומע . ישנם אנשים המאזינים ליצירתו של מוצרט ושומעים רעש . אחרים מאזינים לשלמה ארצי ומכבים את הרדיו בשאט נפש . נשאלת השאלה אם הצגת הפרדיגמה הפוסטמודרניסטית, אשר לפיה אין קריטריון מכריע בין גבוה לנמוך, מובילה במישרין לדעיכת רוח, שהרי ללא קריטריונים - הכול אפשרי, הכול מקובל, הכול מותר . ואם הכול מותר, אין אמת . ואם אין אמת, משמע האדם מנווט את חייו ללא כוכב צפון . הצורך בהצגת קריטריון כדי לאפשר אבחון של דעיכת רוח חוקר האמנות היהודי ‑ אוסטרי בן המאה העשרים, סר ארנסט גומבריך, ראה את תולדות האמנות הוויזואלית מבעד לקריטריון שהוא כינה "פרוגרסיה מימטית" . לטענתו, תולדות הציור מתאפיינות כתולדות של שכלול סכֶמות הייצוג של המציאות במגמה להגיע לדומוּת יתר, משמע מימזיס . גומבריך נתקל בשתי תופעות בשדה האמנות הוויזואלית שהציבו אותו בגבו אל הקיר, במבוכה קטטונית . התופעה האחת התבטאה בציור הביזנטי, שלדבריו היה סכמטי ופרימיטיבי לעומת האמנות ההלניסטית שקדמה לו, אשר התאפיינה במגמה מימטית גבוהה יותר . גומבריך מצא צידוקים הטרונומיים, כלומר חוץ ‑ אמנותיים ( מחוץ לשפה הציורית ) כדי להסביר את הרגרסיה ההיסטורית שהתחוללה ובאה לידי ביטוי בציור הביזנטי . לטענתו, הכנסייה חייבה את האמנים לצייר בצורה פשוטה וסכמטית, כדי שהעם יוכל לקלוט בקלות את המסר הדתי המועבר מבעד לתמונות . התופעה השנייה שהדהימה את גומבריך וערערה את התיאוריה שלו 12  פוסטמודרניזם - ומה הלאה ?

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help