sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הגיע נושא החנינה לבג"ץ, בעקבות שורת עתירות שהגישו אזרחים, חברי כנסת ( ביניהם יוסי שריד ושולמית אלוני ) , עורכי דין ולא פחות מ ‑ 12 אנשי אקדמיה . הדיון התקיים לפני הרכב בראשות הנשיא שמגר, כשלצדו מרים בן פורת ואהרן ברק, ובית המשפט הכיר ברוב דעות בתוקפה של החנינה . שמגר סקר את הפסיקה בנושא, התייחס להנחיה השגויה של זמיר, מתח ביקורת לא קלה על נימוקיה, ודחה אותה מכול וכול . השופטת בן פורת הצטרפה לעמדתו לאחר שהבהירה כי לא היה בישראל כל ספק, זה עשרות שנים, שסמכות החנינה חלה גם על עבריין שעדיין לא הורשע . השופט ברק נותר בדעת מיעוט, שבה אימץ שיקולים דומים לאלה המופיעים בחוות דעתו של זמיר, וסבר כי נשיא המדינה הרצוג פעל בלא סמכות, וכי החנינה שנתן בטלה ומבוטלת . לבסוף, כדאי להתייחס לתפקיד שמילא היועץ המשפטי חריש בעניין, שבו הוטחו בו קיתונות של ביקורת . אין ספק כי עמדתו היתה נכונה . בסך הכול, המציאות היתה הפוכה מן האופן שבו הוצגו העובדות בתקשורת ‑ ואולי אף הפוכה מן האופן שבו נחרתה הפרשה בזיכרון ההיסטורי . מי שפגע בשלטון החוק היה דווקא זמיר, שפרסם הנחיה שגויה, שמשמעותה שלילת סמכות חוקית מהנשיא . מי שהגן על שלטון החוק היה דווקא חריש . הוא הוכיח כי אסור ליועץ המשפטי ( ולאנשי הפרקליטות בכלל ) לערב את השקפתו האישית בעניינים המקצועיים, ואַל לו לשבש מהלכים חוקיים של הממשלה רק משום שאינם עולים בקנה אחד עם השקפת עולמו . התקשורת היתה חופשית, כמובן, לבקר את החנינה, אבל היה זה מהלך חוקי, היועץ המשפטי היה חייב להגן עליו, וחריש עשה זאת בהצלחה . גם הנשיא הרצוג הוצג בתקשורת בצורה לא הוגנת . בספרו דרך חיים מבקר הנשיא השישי את התנהלותו של זמיר, ומספר כי % 90 ‑ % 95 מההתבטאויות בתקשורת היו נגדו, בשעה ש ‑ % 92 מהציבור תמכו בו . להערכת פועלו של חריש כיועץ משפטי, אתייחס לעמדתו בכמה פרשיות דרמטיות נוספות מתקופת כהונתו . אחת מהן התרחשה בגל הטרור שפרץ ב ‑ ,1994 שבמסגרתו נחטף שוטר משמר הגבול, נסים טולדנו, בידי פעילי חמאס ונרצח בדקירות, כשהוא כפות . הרצח גרם זעזוע נורא, והוחלט על גירוש בקנה מידה רחב של פעילי הקדמה מאת דניאל פרידמן  11

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help