sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 יוסי חקלאי 8 האם גם השימוש באומנות יהווה חלק ממאבקים על עצמאות . פוליטיים ? לפי הנרטיב של ספר מלכים, המלך חזקיהו הבין את עוצמת התכונות המדומות המיוחסות לעצמים, חפצים וכלים ולכן נלחם בעבודה הזרה . הוא אף העז לשבור ולפורר את נחש 9 הנחושת אשר עשה משה כדי להציל את העם ממכת ההכשות . נחש הנחושת מייצג כוחות מגיים ומהווה תופעה פטישיסטית . ניפוצו, לפיכך, מעלה את השאלה : מתי יכולה יצירת האומן להפוך לעבודת אלילים, לפטיש ? בנרטיב המקראי, מי שמחזיק בפסל, באפוד, במסכה ובתרפים מאמין שהם מקנים לו הגנה מפני סכנה ומביאים להצלחה . דוגמה לכך נמצא בסיפור מיכה ושבט דן : "וַיָּקִימוּ לָהֶם בְּנֵי דָן אֶת הַפָּסֶל וִיהוֹנָתָן בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה הוּא וּבָנָיו הָיוּ כֹהֲנִים לְשֵׁבֶט הַדָּנִי עַד יוֹם גְּלוֹת הָאָרֶץ : וַיָּשִׂימוּ לָהֶם אֶת פֶּסֶל מִיכָה אֲשֶׁר עָשָׂה כָּל יְמֵי הֱיוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים בְּשִׁלֹה" ( שופטים י''ח, ל – לא ) . גם השימוש באיקונות ימלא בעיני המאמינים מטרות דומות, כגון הגנה על החיים והרכוש, הצלחה בפרנסה ובפריון, ניצחונות בשדה הקרב, ריפוי מחולי והיטהרות . מכאן נובע שלאומנות חזותית תפקיד מיסטי, דתי, רפואי ופסיכולוגי . שבט דן, למשל, מגדיר את שבטיותו וייחודו, וכן את התנתקותו משאר השבטים, על ידי הצבת פסל משלו . האם ניתן להקיש מכך כי היצירות האומנותיות מבטאות את ייחודן של מסגרות חברתיות ? האם יש להן תפקיד חברתי ופוליטי מלכד ומייחד ? 8 . הנוקטים בגישה זו מניחים שיש קשר בין ההתנהגות הפולחנית לבין המצב הפוליטי והמגמות הפוליטיות . יחזקיהו ויאשיהו נקטו מדיניות של השתחררות משלטון זרים, ולכן ביצעו גם תיקונים בפולחן וחזרו ל''מסורת אבות'' על פי תפיסת המקרא . עולם התנ''ך , ''דברי הימים ב''', רעננה, 1993 - ,1996 עמ' 251 . 9 . "וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת, וַיְשִׂמֵהוּ עַל הַנֵּס ; וְהָיָה, אִם נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת אִישׁ וְהִבִּיט אֶל נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת, וָחָי" ( במדבר, כ''א, ט ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help