sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 לא תעשה לך אין להציגו בכל תבנית של יצור חי אחר . אין להציגו גם כזכר או נקבה ואף לא בצורת שמש, ירח וכוכבים, שכן תרבויות רבות 4 האיסור על בניית צלם במרחב נהגו לעבוד את גרמי השמיים . בתבנית האדם נובע, בין היתר, בשל סכנת האלהת האדם . האיסור להביט בפסל ותמונה והאיסור על עשייתם מתייחסים אל הצדדים החושיים של האדם, לראייה, לעשייה, לחוש המישוש, אך הם קשורים להיבט הרוחני המבהיר שהאלוהים ה"יהוויסטי" הוא מעבר לכל תפיסה חושית . איסור זה הינו חלק מרכזי בברית שכרת האל עם בני ישראל, שהרי השוברים ברית זו עם האל הקנאי 5 נענשים באובדן הארץ, בפיזור לגלות ובהכחדה . המתח באשר לההתמודדות עם העבודה הזרה, הנגע שבו נגוע עדיין העם והעמים הסובבים אותו, מעצב את ימי השופטים 6 ועד למלכי יהודה, והמלכים, ממלכות שלמה ומלכות ישראל חזקיהו ויאשיהו, הידועים בתורת חקר המקרא גם כ"מלכים הרפורמיסטים" . חוקרים רבים רואים בספר דברים, העומד 7 בתקיפות נגד עבודת הפסלים והתמונות, כספר שחובר בתקופתם . מלכים אלה משמידים את פולחני האלילים והפסלים ומחזירים את פולחן האל האחד . במעשיהם הם מורדים באשור ומנסים לשמור דמות ) , שהיא המקבילה האטימולוגית ל''צלם'' המקראי . בספרות הבבלית מתואר המלך כצלמו של האל . עולם התנ''ך, ''בראשית'', 1993 - ,1996 עמ' 22 . 4 . יש לשער שסיפור שמשון קשור לפולחני אל השמש, כפי שמוזכר לגבי ''תנמת חרס'' ( טור-סיני, נ', ה', הלשון והספר : בעיות יסוד במדע הלשון ובמקורותיה הספרותיים - כרך הספר : ירושלים, ,1959 עמ' 91 ) . 5 . דברים ד', יד – כז ; שם, יט . 6 . והדוגמאות רבות : ירובעם, רחבעם ואיזבל, ולשם תזכורת ראו מלכים א', י''ד, ח - י . 7 . ויינפלד, מ', ''המפנה בתפיסת האלהות והפולחן בספר דברים'', בתוך : ליקוטי תרביץ א' - בחקר מקרא , עורך : ויינפלד, מ', ירושלים : מאגנס, תשל''ט, עמ' 24 - 41 ; ויינפלד, מ', מיהושע ועד יאשיהו , ירושלים : מאגנס, 1992 ; ''ספר דברים'', עולם התנ''ך , עמ' 10 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help