sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 יוסי חקלאי ביצירת עגל הזהב על ידי תרומת נזמיו וזהבו . חריטת מסכת עגל הזהב במעמד הר סיני מעוררת את זעמו של האל ושליחו משה, ומוביל לעונש כבד של הרג רב בחוטאים . זוהי המחשה בולטת של התנגדות מחברי המקרא לעבודה זרה ושל ההבנה כי עגל בר-חלוף מזהב אינו יכול לתאר את האל הנצחי והבלתי-ניתן לייצוג . יצירת עגל הזהב ( "וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט" [ שמות ל"ב, ד ] ) מלמדת על יצירה הנובעת מיצר העם . אך יצירה זו שונה במהותה מהבריאה של האל . בעוד שעל פי חלק מההוגים היהודים הבריאה האלוהית בוראת את העולם יש מאין, הרי שהיצירה האנושית מהווה בריאה מהחומר ( שמקורו באל ) , אל צורה אחרת של חומר . פולחני העבודה הזרה ביהדות מזוהים עם פריצות ומוות ומתוארים במקרא כאורגיות 1 העבודה הזרה נתפסת כמתן מין וכהקרבת קורבנות של אדם וילד . ביטוי ליצרים החייתיים, הבלתי-נשלטים, כפסגת פריצות שבה טמונים זרעי הרס . אהרן, אחת הדמויות המרכזיות מהמנהיגות הרוחנית, נכנע ללחץ העם ומסכים להצבת העגל . האם זהו רמז לכך שלאומנות ישנה השפעה על גוונים מנהיגותיים וכי היא משחיתה גם את הטובים שבאנשים ? אהרן מסב את האירוע לחגיגה למען האל, חגיגה שהופכת צוהלת ונפרצות בה גדרות ( "וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ, וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק" [ שמות ל', ו ] ) . האם יש כאן הקבלה בין העבודה הזרה, שיש בה פריצות, שלהוב יצרים משולח רסן, לבין האומנות החזותית ? טרם הכניסה לארץ מוזהרים בני ישראל שלא להביט בתמונה המייצגת את האל . דמות האל לא נראתה גם במעמד הר סיני, אלא 3 אלוהים ולכן 2 לפי המקרא, האדם נברא בצלםרק הקולות נראו . 1 . מלכים ב', כ''א, ו - ח ; שם, י''ז, טו - יז . 2 . שמות כ', יד - יט . 3 . המילה בצלם, אשר פרשנים מנסים להבינה במובן של ''בצל האל'', מופיעה במקרא בשתי הוראות עיקריות : כמונח טכני לפסלי אלילים ובמובן של דמות . שתי הוראות אלה מצויות גם במלה האכדית salmu ( פסל, תגליף,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help