sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 החברה האזרחית שארגונים תלויים במקורות חיצוניים מהסביבה, שכן אין ארגון המספק את כל צרכיו בעצמו ( סמואל, 1996 ) . ארגונים מחפשים את הדרך ה"מתאימה" ביותר למימוש החזון שלהם, ובמקרים רבים הם פונים לעזרתם של חברי פרלמנטים, על פי התפיסה שאת סדר היום הציבורי קובעים הפוליטיקאים ( 1984 Kingdon, ) . בנקודה זו עולה על הפרק הסוגיה של ״מוצרים ציבוריים״ ( public goods ) , שניתן לצרוך אותם במשותף ואין למנוע מאיש את צריכתם ( 1925 Peck, ; אורון, מרק ועופר, 1995 ) . סוגיה זו נתונה במחלוקת ותלויה בהשקפת העולם של המפלגות המרכיבות את הקואליציה . הארגון המפלגתי הוא דוגמה למוצר ציבורי שמאפשר לחבריו ולתומכיו להשפיע על סדר היום ועל קבלת ההחלטות . חיזוק לפרשנות זו אפשר למצוא בשתי תיאוריות שנועדו להסביר את קיומם של ארגונים ללא מטרות רווח . תיאוריה אחת היא של ברטון וייסבורד, שמדבר על הגורם הממשלתי ככשל ממשלתי, כלומר השירותים הציבוריים שהבוחרים מוכנים לממן מכספי משלמי המיסים ( 1988 Weisbrod, ) . לפי וייסבורד זו הסיבה לכך שמגוון רחב של שירותים ציבוריים, שבדרך כלל נוגעים לקבוצות פרטניות באוכלוסייה, אינם מסופקים . על פי גישה זו, ממשלות נוטות לספק את השירותים הקולעים לטעמו של מצביע ממוצע וכך יוצרות עודף ביקוש, שאותו מספקים ארגוני החברה האזרחית ( שם ) . תיאוריה אחרת היא של הנרי הנזמן, שמדבר על כשל שוק ( 1987 ; 1980 Hansmann, ) , ולפיה הארגונים האזרחיים מספקים מוצרים פרטיים ולא ציבוריים . מדובר במקרים שבהם לצרכנים אין מידע מספק על איכות השירות, למשל, לתורמים לארגוני סיוע אין מידע מי יקבל את השירות שהם "קנו" ומתי . במקרים כאלה התורמים יעדיפו "לקנות את השירות", כלומר לקבל את השירות מארגון ללא מטרות רווח שהם נותנים בו אמון ( שם ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help