sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 תמר ורדיגר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם . הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" ( דברים 2 כל העם הוא קהל היעד של התורה, ועל כל העם להיות ל"א ט - יג ) . שותף לידע ולמערכת האמונות והערכים ( 50 - 49 : 1985 Sternberg ) . כיצד משיג ספר בראשית את מטרתו ? כיצד הוא "משדר" לקהלו את האידיאולוגיה המקראית ? לא על ידי רשימת עיקרי האמונה, לא בעזרת מסות פילוסופיות, אלא באמצעות סיפורים . סיפורים יכולים "לשדר" אמונות וערכים בדרכים שונות . הדרך הידועה ביותר היא שימוש בעולם המיוצג בסיפור, על האירועים המתוארים בו ועל הדמויות המופיעות בו . בספרות הבלשית, למשל, העלילה מזמינה את הקוראים להאמין כי חיפוש האמת הוא ערך עליון, וכי סוף האמת להתגלות וסוף גנב לתליה . ספר בראשית משתמש בדרך זאת, ומתאר עולם שממנו, מהאירועים ומדמויות המופת שבו, ניתן ללמוד את השקפת העולם המקראית, על עיקרי האמונה שלה וערכיה . לדוגמה, סיפורי הבריאה שבפרשת בראשית מנחילים לקוראים את אחד מיסודות האמונה המקראית, היות אלוהים כל-יכול . הקוראים לומדים כי אלוהים יכול לעשות הכל : אפילו לברוא עולם יש מאין . סיפורי פרשת נח מראים שיש ביכולת אלוהים לשלוט על העולם שברא : להרוס את העולם ( המבול ) ולהנהיג אותו כרצונו ( פיצול האנושות במגדל בבל ) . דרך אחרת שבה סיפורים "משדרים" אידיאולוגיה היא השימוש בלשון, באופן המשפיע על השיפוט של דמויות, מעשיהן וערכיהן . כך המספר עשוי לכנות את אותה תכונה "עקביות" או "עקשנות" ואת אותו ערך "פטריוטיות" או "לאומנות", הכל בהתאם להשקפת עולמו . דרך זאת מופיעה אף היא בספר בראשית . לדוגמה, לדברי 2 . לפי משנה סוטה ז, ח, "התורה" הנקראת בציבור פותחת בסיפור ההיסטורי שמשה מספר לעם בפרשת דברים .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help