sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יהדות ובני קיבוץ ­ קשר אפשרי להתקיים . מכאן שחינוך הוא עניין הכרחי לקיומה של החברה . כפי שמציין דיואי, "כהזנה וכפרייה ורבייה לחיים הפיסיולוגיים, כן החינוך לחיי החברה" ) שם, ע' 10 ( . דירקהיים ) 1956 ( מגדיר את פעולת החינוך כאמצעי שבעזרתו מחדשת החברה ללא הרף את תנאי קיומה . לשם כך מחברת החינוך, לדעתו, את בני הדור הצעיר לקראת פעילות אחראית בחברה בשנות בגרותם . למעשה, "בדרכי פעולה שונות, מהן בלתי­מכוונות, מהן מתוכננות, הופכת החברה יצורים שלא באו בסודה ושהם כנוכרים לה ­ לשלומי אמוני נכסיה ואידיאלית" ) דיואי, ,1959 ע' 11 ( . ביסודו, האדם הוא טיפוס בעל צרכים אמביוולנטיים : מחד גיסא הוא חד­פעמי, ייחודי, אינדיווידואלי, ובה בעת הוא בעל אישיות קולקטיבית, הקשורה ותלויה בחברה ובתרבות שהוא שייך אליה ) דיואי, 1964 ( . מכאן שלכל חינוך יש שתי מטרות מרכזיות : המטרה האינדיווידואלית, שעניינה טיפוח הפוטנציאל הייחודי של היחיד, והמטרה החברתית, המיועדת להכשירו להשתלבות בחברה שהוא חי בה והמיועדת להנחלת המורשת החברתית והתרבותית של הדורות הקודמים . תפקידו של החינוך אינו להנציח את הקיים, אלא להשביח את החברה באמצעות נסיון העבר ובאמצעות הכנסת תיקונים ושינויים במידת הצורך, על­מנת לרענן את המציאות החברתית ולמנוע הוויה של קיפאון חברתי . אין לראות בחברה ערך מוחלט . חברה מהווה ערך חינוכי אם מתגבשות במסגרתה אידיאות, אם מתגשמים בה רעיונות או אם היא שואפת למימושם של אלה ומחנכת לקראתם ) דיואי, 0691; לביא, 1985 > . החינוך הוא תהליך חברתי במהותו, שכן, הוא מקבל את צביונו מפעולת­גומלין בץ הפרט לבין מה שמהווה את סביבתו ברגע מסוים ) דיואי, 1960 ( . דיואי מאמין כי תהליך הגידול השכלי והמוסרי מתפתח תוך כדי התבססות על כשרונותיו ועל צרכיו המציאותיים של החניך הבא במגע­גומלין עם תנאי סביבתו . לדעתו, הסביבה המיוחדת שהיחיד חי בה מביאה אותו לידי כך שיהא רואה וחש דבר מסוים יותר מדבר אחר, שיהא עורך לעצמו תוכניות מסוימות, למען יוכל לפעול בהצלחה בצוותא עם אחרים ! וכן מחזקת בו הסביבה אמונות מסוימות ומחלישה בו אמונות אחרות, כתנאי לרכישת ההסכמה של זולתו ) דיואי, 1969 ( . קרל מנהיים ) 1958 ( מאמין כי בית­הספר ממלא את תפקידו המיוחד בהגברת הניסיון החברתי ובגיבושו לשיטה, תפקיד שתאיהם של החיים החברתיים אינם יכולים למלאו . הוא מאמין שהחינוך והאימון השיטתי והממוסד באופן פורמלי, כפי שהוא נעשה בבית­הספר, מאפשר הנחלת עקרונות חברתיים באופן מסודר, וזה מאפשר את קיומה של החברה . ככל שחברה נעשית מורכבת יותר במבנה ובאמצעיה, כן הולך וגדל הצורך בהוראה ובלימודים פורמליים או מכוונים . אחת מיצירותיה של החברה המתורבתת תינה המצאת "מכשירים מכוונים" ) דיואי, ,1969 ע' 8 ( , דהיינו, בתי­ספר שנוצר בהם חומר לימוד מסוים, המועבר על­ידי קבוצת אנשים מיוחדת, שהחברה בחרה בהם לשליחיה ולסוכני עקרונותיה . דיואי מאמין כי הנחלת אוצרות והישגים של

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help