sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

פתח­דבר שאלת יהדותם של בני הקיבוץ הטרידה את דור המייסדים מאז הגיעו ראשוני הבנים והבנות לשערי המוסדות הקיבוציים . יש מתוכם שתפסו את בני הדור השני כ"דור של שקצים'' ויש שתפסו אותם כ''דור של כנענים" . אלה גם אלה השתמשו לגביהם בדימויים מן העולם הלא­יהודי . אם מן ההווי הגלותי המרוחק ואם מן המרחבים הקרובים של עמי האיזור . גם בני הדור השלישי והרביעי נתפסו ברחוקים ומנוכרים לעניין היהודי . היו שהגדירו אותם כ"תינוקות שנשבו" והיו שהגדירום כ''מי שאינם יודעים לשאול" . אלה גם אלה התייחסו אליהם כאל "בורים'' ביהדות ו"עמי האח" לגבי המורשת היהודית . אם כך חשבו עליהם אבותיהם ומחנכיהם, קל וחומר במעגלים החיצוניים לחברה הקיבוצית . תפיסות ודימויים אלה לגבי בני הקיבוץ מבטאים גילויים של הכללות סטריאוטיפיות, בין רדודות ושטחיות ובין עויינות ומרושעות . לפיכך, אנו מקדמים בברכה התמודדות מחקרית אובייקטיבית עם שאלה מורכבת וסבוכה זו . כיום אין לנו ספק בדבר מרכזיותה של השאלה היהודית, הן לגבי זהותם של בני הנוער הקיבוציים והן לגבי כושר הזדהותם בעתיד עם המפעל הקיבוצי­הציוני של הוריהם, אם לא למעלה מזה . הידע בסוגיה היהודית של בני הקיבוץ היה, כאמור לעיל, כוללני מאוד, ורובו ככולו העמיד כתב קטיגוריה טוטלי נגדם . מעט מאוד ידעו להבחין בין תנועה לתנועה ובין משק למשק . מעטים יותר ידעו להבחין בין מוסד חינוכי אחד לאחר ובין יחידה דורית אחת לאחרת . לא מצאנו כמעט מי שידע לזהות הבדלים בנידון בין בנים לבנות ובין יחידים רגישים לבין הרוב הדומם . עבודתה של תלמידתי המובהקת, גב' זהבית גרוס, היא ניסיון מחקרי חשוב מאוד להתמודדות מקיפה ושיטתית עם שאלת יהדותם של בני הקיבוץ . באופן מקורי ביותר, היא מאמצת שיטות מתקדמות ומורכבות של מחקר איכותי ועושה בהן שימוש מתוחכם . הבקיאות והרגישות המתודולוגיים משתזרים בהבנה חינוכית מעמיקה,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help