sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בקבוצות, אך ניתן להגיד שהיו להם גם מקורות חיצוניים . חשיבות רבה נודעה גם לעובדה שמספר הילדים היה קטן ולעתים זעום . בגילים הרכים לא היתה בכך תקלה מבחינה חינוכית, ולמעשה הקל הדבר במידה רבה על עבודת הטיפול . אולם לגבי גילאי בית הספר היווה גודל חברת הילדים גורם מכריע, שהניע את המשקים להרבות בקליטת ילדי חוץ . אלטרנטיבה אחרת היתה הקמת מוסדות חינוך משותפים לכמה משקים . היתה זו מציאות חדשה, שהיתה מלווה דיונים סוערים ומחלוקות, והיא מחייבת התייחסות מיוחדת, . n z,w t יש איפוא לראות את שני הספרים כיחידות נפרדות המשלימות זו את זו הן מבחינת הנושא, הן מבחינת הרקע החברתי והן מבחינה כרונולו­ גית . הדבר מתבטא בעובדה שלא ניתן היה למנוע כפילות מסויימת בין שני הספרים בתחום תיאור היווצרותו של בית הספר הקיבוצי . בספרי הראשון נסגר מעגלו בהתפתחות מחשבת החינוך המשותף, בעוד שספר זה מתאר שלב חדש עם הופעת גילאי בית הספר במשקים . התפר בין שניהם מאפשר ניתוח נוסף ויתר העמקה של היבטים חברתיים והיסטוריים של בית­הספר הקיבוצי . כבר בצעדים הראשונים לכתיבת העבודה נתקלתי בבעיה מיתודית . החיבור משתרע על תקופה של כעשרים שנה . בזמנים שונים תוך תקופה זו הוקמו בתי ספר, ותהליך התפתחותם לא היה מקביל . יתר על כן : לא קיימת קורלציה בהתפתחות מערכות בתי הספר של הקיבוץ המאוחד, הקיבוץ הארצי וחבר הקבוצות . משום כך לא ניתן היה לקיים רצף כרונולוגי של פרקי הספר . אולם עוד פחות סביר היה להתייחס אל כל אחד מבתי הספר המקומיים והמוסדות המשותפים בנפרד, שכן גישה 1 כזאת היתה מגבילה את היכולת לעקוב אחרי גורמים היסטוריים­ וחברתיים בהתפתחותם . לכן התייחסתי אל בית­הספר הקיבוצי בשנת : 939ו, שבה נחתמת עבודה זו, כאל נקודת כיוון, ובחנתי כיצד הובילה ההתפתחות ההיסטורית את מערכות בתי הספר לנקודה זו מבחינת המיבנים, דרכי החינוך וההוראה, השפעותיהן של אסכולות החינוך : החדש, וגיבוש תפיסות חינוך עצמאיות . חתך הרוחב היחידי הוא איפוא ! שנת ,1939 ואליו מוליכים מכיוונים שונים חתכי אורך : ''" * ­­♦"­­ ^ |­ * ■ ? החיבור מתאר את בתי הספר שכבר עברו את שלב הראשית והיו בהם לפחות ארבע כיתות . את תיאור רוב בתי הספר ליוויתי במידע מרוכז על היישובים בהם הם נוסדו, כיוון שרק כך ניתן היה לעמוד על ההיסטוריה הייחודית של כל אחד מהם . אולם חלק ניכר מן הבעיות שהתעוררו היו משותפות לבתי ספר רבים . כדי למנוע חזרות נהגתי לעמוד על בעיה 9 £ > ' .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help