sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

היווצרה כחלוצת ההתחדשות הלאומית, נחשבים החינוך להתיישבות, לעבודה ולהתגוננות כערכי יסוד, לא פחות משיוויון ושיתופיות . צירוף כזה של דמוקרטיה, חילוניות ולאומיות הינו מיוחד לתנועה הקיבוצית . במהלך חיבור זה נבדוק באיזו מידה יש לערכים אלה ביטוי בתכנים החינוכיים שפותחו בבית הספר הקיבוצי עד למלחמת העולם, ובאיזו מידה יש בהם ביטוי לאפייה הייחודי של התנועה הקיבוצית . } י : . ­­ '"יי­ . ^ * : ^ '■hir העצמאות י " "' : " ­­ ­rzr f ? . ­vr t ^ ;;i' hydt' ^ mr­ 7 / . . ■;; ­­ ­ 7­■"' "­ . ­ : ­■ "■ nriN השאלות אתן חייבת היתה החברה הקיבוצית להתמודד, היא מידת יכולתה לקיים מערכת חינוך עצמאית בתוך המסגרת החינוכית הכללית של החיים בארץ . בתקופה הנידונה היווה החינוך הקיבוצי חטיבה בתוך זרם העובדים, שאף הוא היווה רק חוליה בתוך מערכת החינוך הלאומית . זרם העובדים חינך את תלמידיו ברוח ערכי תנועת העבודה . מבחינה זאת הוא ענה על מגמות החינוך הקיבוצי . הוא לא יכול היה להשתית את תוכניות הלימוד שלו על ערכים של שיתוף ושיוויון, שהרי מרבית התלמידים במוסדותיו היו יוצאי העיר, המושבה או המושב . אולם ייחודה של התנועה הקיבוצית היה דווקא בהיותה תנועה התיישבותית שיתופית, ובלי המקזר הקומונאלי לדור הבא, ניטל הטעם מעצם קיומה . בחיבור זה אנסה להבהיר שאכן התקיימו בתקופה הנידונה תנאים מיוחדים, שאיפשרו קיום עצמאות רבה של התנועה הקיבוצית בדרכה החינוכית, כחטיבה בתוך זרם העובדים . תנאים אלה לא נתקיימו עוד לאחר מלחמת העולם השניה, עם חיסול זרם העובדים ושילוב בתי הספר הקיבוציים במערכת החינוך הממלכתית של מדינת ישראל . הדבר הציב בפניה אתגרים חדשים במאבקה על שמירת ייחודה, אך נושא זה חורג מן התחום המיועד של חיבור זה . ז­ תפיסות "החינוך החדש" האוניברסאלי י" ■­ < / ­; / / ■ . ­ . * ­י * 't­f * rj > * t ■ ­ . . . ? T . V­ ~ > 1 * . תפיסות אלה, שרווחו החל מן המחצית השניה של המאה התשע­עשרה בחוגי מחנכים ליבראליים וסוציאליסטיים בעולם היו מקובלות גם בארץ, ובמיוחד בקרב מורי זרם העובדים והתנועה הקיבוצית . אולם לא על קרקען צמח החינוך הקיבוצי, ולא מתוכן גובשו תוכניות הלימודים # <

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help