sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

דרך אחרת נוגדת את עקרונותינו, ולא היינו מוכנים לוותר, עד כדי הכרזת שביתה . לנוכח ההתנגדות העיקשת של חברי ההכשרה טכסו אנשי הברודרהוף עצה וסכמו לבסוף לקבל את עמדתנו, ואף הוסיפו : אנחנו נוכחנו כי יש ל"ציוניסטים " פרינציפים טובים . " המפגש בין שתי הקבוצות היה חוויה מרשימה לשני הצדדים, והראיה : בשתי הקבוצות נשמרים זכרונות טובים על אותם הימים . מספר גיאורג בארט שמילא m תפקיד בכיר בהנהגת הקהילה : "חברי הקבוצה הציונית חיו איתנו חודשים רבים באנגליה . . הם עבדו אתנו בכל ענפי החקלאות . . מדי פעם באו לבקר אותם מן המשרד בלונדון לראות כיצד הכשרתם מתקדמת והם היו מרוצים . . . חיינו ביחד בהבנה . . . כמובן היו הבדלים בינינו . . . הם היו יהודים ואנחנו נוצרים . . . . אך זה לא הפריע לנו כלל . . . התעניינו מאד בנעשה בתנועה הקיבוצית בארץ ישראל . . רצינו לדעת כיצד הם מצליחים לקיים חיי קומונה ללא אמונה דתית . " ) 117 דברים ברוח דומה סיפר ארנולד מייסון ) Arnold Mason ( אנגלי יליד בירמינגהאם שהיה ראשון המצטרפים מאנגליה לברודרהוף עוד כשהיו בגרמניה . גם הוא מילא באותם ימים תפקיד מרכזי בהנהגה . נציגי החלוץ ניהלו איתו משא ומתן על קבלת קבוצת ההכשרה והוא אומר : "הסכמנו לכך ברצון כיוון שהיינו זקוקים לכוחות עבודה . נוסף לכך קליטת פליטים צעירים מגרמניה הייתה מאד לרוחנו באותה תקופה . "' ; 118 ככלל, ניתן לומר כי כל חברי הברודרהוף שהיו בתקופת קוטסוולד זוכרים לטובה את קבוצת הצעירים "הציוניים" . הזדמן לי לשוחח עם קבוצה של ותיקים וותיקות הברודרהוף בנושא זה, והם סיפרו סיפורים דומים לאלה ששמענו מפי חברי הזורע . מפתיע היה לגלות כי גם הם זוכרים את "סכסוך הסולם" כך, כפי שסופר לנו על ידי חברי הזורע . אלה גם אלה זוכרים כי קבוצת ההכשרה סייעה להם לא במעט כשקדרו שמי המלחמה באנגליה וגברו יחסי האיבה בינם לבין שכניהם . על פרשה כזאת מספר לארי : "היה בברודרהוף פליט לא יהודי שחי ועבד אצלם באופן זמני . איש זה נהג לבלות מדי פעם בפאב בעירה הסמוכה . באחד הימים שמע את האיכרים נדברים להתארגן למחרת לעריכת פוגרום בחווה של "הגרמנים" ) הברודרהוף ( כיוון שחשדו בהם כי הם גייס חמישי . הפליט חזר מייד וסיפר זאת לחברי הברודרהוף . חברי הברודרהוף התחבטו בשאלה מצפונית מה לעשות כשיתקיפו אותם כיוון שלהשיב מלחמה שערה היה בנגוד לעקרונותיהם הפאציפיסטיים ונם לפנות למשטרה לא היה מקובל עליהם . התחבטו והתלבטו עד שהעלה מישהו רעיון,נלך לזאב ) וייס ( שהיה מרכז ההכשרה ונאמר לו : אנחנו לא יכולים ללכת למשטרה, אנחנו 15

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help