sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עקרון אנה קרנינה ההפוך בחלוף הזמן התבררו לי כמה תשובות . המנכ"ל הזה בשום פנים ואופן לא היה מטורף ‑ לפני העסקה, ועוד יותר אחריה, הוא נחשב בארצו לאחד ממנהיגי העסקים המכובדים בדורו . הוא גם זכה להצלחה מדהימה . והרכישה ההיא התבררה כהצלחה גדולה . ( כן, ערך הדולר אכן עלה . ) לאחר עוד כמה הימורים גדולים, רבים מהם מסוכנים באותה מידה, הוא הפך חברה אזורית שהיתה על סף פשיטת רגל, למובילה עולמית בתחומה . "אתה רואה ? בסופו של דבר באמת התברר שהוא גאון ! " יכלו לומר כמה מעמיתי . הלוואי שזה היה פשוט כל כך . במהלך 25 השנים הבאות שלי כיועץ למנכ"לים ולמנהלים בכירים בחברות רב ‑ לאומיות, הזדמן לי לראות הרבה החלטות אסטרטגיות כמו זו . עד מהרה התחוור לי שהניגוד החריף בין תהליך קבלת ההחלטות המתואר בספרי הלימוד לבין הדרך שבה בוחרים מנהלים את צעדיהם לא היה ייחודי ללקוח הראשון שלי . זאת הנורמה . אבל התחוורה לי גם מסקנה אחרת וחשובה לא פחות : לחלק מההחלטות הבלתי שגרתיות האלה אמנם היה סוף טוב ‑ אבל לא לכולן . שגיאות בקבלת החלטות אסטרטגיות כלל אינן חריגות, ואם יש לכם ספקות, אתם יכולים לשאול את מי שעוקבים אחריהן בתשומת הלב הרבה ביותר . בסקר בקרב כ ‑ 2,000 מנהלים בכירים, רק 28 אחוזים אמרו שהחברה שלהם מקבלת "בדרך כלל" החלטות אסטרטגיות טובות . רובם ( 60 אחוזים ) חשבו שהחלטות גרועות שכיחות לא פחות מהחלטות טובות . ואכן, חברת הייעוץ שלנו הפיקה דוחות עבי כרס שהזהירו מנהיגי עסקים מפני הסיכונים שבהחלטות גרועות . יחד עם חברות ייעוץ אחרות וצבא של חוקרים באקדמיה, חשנו חובה להתריע על סוגים מסוימים של החלטות אסטרטגיות שהוכחו כמסוכנים במיוחד . אולם נראה שאיש לא הקשיב . היזהרו מפני רכישות במחיר מופרז, אמרנו למנהלים ‑ ואילו הם, כמו הלקוח הראשון שלי, מיהרו לקנות חברות גדולות ויקרות יותר, ולעתים קרובות מאוד החריבו את הערך לבעלי המניות . נהלו בזהירות את תקציב ההשקעות שלכם, הצענו להם, מכיוון שהתוכניות הן בדרך כלל יותר מדי אופטימיות ‑ אבל הם נשארו אופטימיים . אל תניחו לעצמכם להיגרר למלחמת מחירים, כתבנו ‑ אבל כשהלקוחות שלנו התחילו סוף ‑ סוף להקשיב לעצה הם כבר היו עמוק בשוחות ותחת אש כבדה . אל תאפשרו למתחרים לשנות את המציאות לרעתכם עם טכנולוגיות חדשות, הזהרנו ‑ ובכל זאת ראינו עוד ועוד חברות מובילות נכשלות ונעלמות . לִמדו לצמצם את ההפסדים והפסיקו לשוב ולהשקיע במיזמים כושלים, יעצנו ‑ וגם העצה הזאת נפלה על אוזניים ערלות . מובן שהיו לנו כמה וכמה דוגמאות ספציפיות לכל אחת מהטעויות האלה, והן הוצגו כמקרים שאפשר ללמוד מהם ממה כדאי להיזהר . אלה היו סיפורים מרשימים, מבוא  11

מטר הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help