sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הישמה אישית | 11 ממשיך בתכנון הארוחה / המנה, מצטרף להכנה עצמה, לאכילה, ולטיפול בשאריות ( אריזה, אשפה, שטיפת הכלים ) — כפי שהללו באים לידי ביטוי בתוך הקשר תרבותי, חברתי ורגשי . כפי שניתן לראות, אוסף הפעולות שצוינו כאן כולל ממדים טכניים, חושיים, כלכליים, ערכיים, אקולוגיים ופסיכולוגיים . כלומר, כשאנחנו חושבים "בישול" אנו מתכוונים לאוסף של פעולות המכוונות להפיכת חומרי גלם אכילים, או תיאורטיים למזון, והתמרה של חומרי מזון מהסביבה החיצונית אל פנימם הפיזי והרגשי של האדם ומשפחתו . מכאן והלאה, לאורך הספר כולו, נתייחס אל הבישול כפעילות מוכוונת אדם ולא רק מוכוונת משימה . הנקודה הזו דורשת הסבר, שכן יש הרואים בבישול פרקטיקה טכנית בלבד : תהליך שמהותו הפיכת חומרי גלם לאכילים . אבל לא כך הוא, אלא הבישול הינו פעילות מורכבת הנובעת מהאדם, צרכיו, תשוקותיו, סך יכולותיו והווייתו ולא רק מתקיימת כמשימה בפני עצמה . המהות האמיתית שלה מצויה בקשר שבין רצף הפעולות שהוזכר לבין המבשל . המונח "בישול" נמצא בלב ליבה של רשת ההקשרים המרובדת בין האדם לבין הפעולות הללו . נראה אם כן, שאיננו יכולים להסתפק בממד הפונקציונלי של הבישול כפעולה טכנית לסיפוק מזון, שכן בעולם המודרני יכולים רבים לוותר על הפעולה הזו ולהיזון באופן מלא ( ואף איכותי ) גם ללא בישול, בין אם בהיותם בעלי יכולת כלכלית לרכוש מזון מוכן באיכות טובה ובין אם ההיפך הגמור, ואין ביכולתם לקנות דבר פרט לאוכל מתועש ומוכן באיכות ירודה ובמחיר נמוך . בכל זאת, במינונים ואופנים מגוונים ומשתנים, הבישול מספק לאנשים צרכים שאינם תזונתיים גרידא . הגישה המדעית השולטת, הן בעולמות התזונה והן במדעי הרפואה והחברה, נוטה לפרק, להפריד ולתחום תפקודים אנושיים . הבישול הינו אחת הפרקטיקות האחרונות שנותרו בידי האדם המודרני דרכה ניתן לחבר ולמזג באופן יומיומי בין התפקודים, הצרכים ומרחבי הפעילות האנושיים . הכנת ארוחה ביתית היא טבעת הקושרת בין

שתים - בית הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help