sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 חג ומועד אין לו עיקר וטעות הוא ] . . . ואמר מר רב עמרם, יש שעושין כן שעומד שליח ציבור בלילי יוה"כ ואומר כך : כל נדרים ואיסורים וחרמים ושבועות וקיומים שנדרנו ושאמרנו . . . אם נדר נדרנו — אין כאן נדר, אם אסר אסרנו — אין כאן איסור . . . אבל שדרו מתיבתא הקדושה [ תרגום — שלחו מהישיבה הקדושה ] שמנהג שטות הוא ואסור לעשות כן . . . . הספר מצטט שני מקורות : האחד הוא מבעל ספר העיתים והשני מרב עמרם גאון, ובשניהם ישנה התפלמסות עם מנהג אמירת כל נדרי . הוא מזכיר כי אומנם נהגו לומר במקומות שונים את כל נדרי, אבל המקורות הללו קובעים כי זהו מנהג חדש ומוטעה . האזכור הראשון לאמירת כל נדרי הוא דווקא בהקשר פולמוסי, כלומר בהתנגדות למנהג זה . נראה אפוא כי אמירת כל נדרי החלה תוך שנכרכה בפולמוס גדול של מתנגדים לעומת תומכים . עצם המנהג של אמירת תפילת כל נדרי קשה משני טעמים : ראשית, תוכן הדברים הוא בקשה מלפני שמיא שלא להתייחס בתוקף לנדרים שאדם נודר . הדבר מוזר, שכן באמת תמוה שהדבר הראשון שאדם מבקש לעשות כאשר הוא עומד בפתח יום הכיפורים הוא להצהיר מול ריבונו של עולם שאין למוצא פיו תוקף של ממש . הנוסח המקובל כולל הצהרה שכזו לא רק לשנה שהסתיימה אלא גם לשנה המתחילה . הרי מושג התשובה, שהוא מרכזי כל כך ביום הכיפורים, משמעו שאדם מצהיר שהוא חוזר מדרכו הרעה ויעשה את מעשיו בכובד ראש ובאחריות, וכאן לכאורה ההצהרה מלמדת הפכם של דברים . שנית, ביטול הנדרים כבר נעשה קודם למועד אמירת כל נדרי, בטקס "היתר נדרים" . יש העורכים את הטקס בערב ראש השנה ויש העורכים אותו בערב יום הכיפורים, אבל בכל אופן אלו וגם אלו כבר התירו נדריהם במעמד בית דין, וחזרו והתחייבו בפני בית דין . מה מוסיפה אפוא עוד תפילת כל נדרי בבית הכנסת ? והרי הנדרים הותרו מכבר . קודם שננסה לפרש את הדבר, אבקש להרחיב מעט על מושג הנדר

סוכנות סטימצקי בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help