sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מ ב ו א פרקי מבוא לפירוש המשנה 13 1 נמצאנו למדים כי ה"הכרעה" איננה מחייבת, ולמעשה כקוליהון וכחומריהון" . עדיין כל אדם רשאי לבחור את דרכו . ברם, שתי הגבלות מוטלות על זכות זו : חומרא וקולא אינן עיקרון מנחה בבחירה של היחיד או החכם היחיד . יתרה מזו, אין הוא רשאי להכריע באופן ענייני בכל מחלוקת . היחיד חייב לצדד בדרכו של אחד הבתים, ולעולם להכריע כמותו בכל נושא ונושא . ההגבלות הללו מוכיחות כי לפחות בשלב הראשון לא התקבלה ההכרעה על דעת הכול . הלכה למעשה, מקורותינו מספרים לנו על רבי טרפון שנהג כבית שמאי . רבי טרפון מסתייג בסיפור בדרכו שלו ומודה כי נהג שלא כהוגן בכך ש"עבר על דברי חבריו", ברם, לא מן הנמנע כי זו כבר תוספת של העורך . מכל מקום, רבי טרפון לא סבר שההכרעה במחלוקת מחייבת אותו לשנות מדרכו . תופעה זו 2 כידוע המשנה קובעת שהלכה כרבים איננה חריגה, וכבר עמד על כך אורבך . ( סנהדרין פ"ה מ"ה, ומקבילות רבות ) . בשני מקומות שונים מסופר על רבי עקיבא ש"קפץ" ועשה מעשה ; רבן גמליאל זועם על כך וטוען : "למה אתה מכניס ראשך לבין המחלקות" ; רבי עקיבא טוען לעומתו : "אמר לו למדתנו אחרי רבים להטות", הווה אומר שהייתה הכרעת רוב, אך רבן גמליאל סבור שאין להכרעה זו 3 לא מן הנמנע שרבן גמליאל תבע תוקף כלשהו ולדידו המחלוקת עדיין עומדת . שהלכה תהיה כמותו והתעלם מדעת רוב החכמים בזכות מעמדו כנשיא, ברם לפחות מוסרי הסיפור לא הדגישו את נשיאותו של רבן גמליאל . ככל הנראה הם לא ראו ב"הלכה", כפי שנקבעה על ידי הרוב, את חיסולה וסיומה של המחלוקת . בספרות התנאית מצינו ניסיונות רבים של חכמים לפסוק : "הלכה כדברי רבי 4 "נראים פלוני" ( כגון משנה, מנחות פ"ד מ"ג ; נידה פ"א מ"ג ועוד ) , "כן הלכה", 5 "אני אכריע" ( תוספתא, פסחים פ"ג ה"ז ; ספרי דברי פלוני" או "רואה אני", במדבר, ח, עמ' 15 ועוד ) . ההכרעות הללו הן לעולם עמדתו האישית של חכם פלוני, הווה אומר שאין זו "הכרעה" אלא נקיטת עמדה בוויכוח, ולא בכך ענייננו בדיון הנוכחי . 1 תוספתא, יבמות פ"א הי"ג ; ירושלמי, ברכות פ"א ה"ד, ג ע"ב ; יבמות פ"א ה"ו, ג ע"ב ; סוטה פ"ג ה"ד, יט ע"א ; קדושין פ"א ה"א, נח ע"ג ; בבלי, עירובין יג ע"ב ; ראש השנה יד ע"ב ; חולין מג ע"ב . בתוספתא סוכה פ"ב ה"ג המשפט מצוי בעברית . 2 אורבך, ההלכה, עמ' 93 - 99 . 3 תוספתא, ברכות פ"ד הט"ו ; ביצה פ"ב הי"ב ; השוו דמאי פ"ה הכ"ד . 4 תוספתא, אהלות פ"ה ה"ו, עמ' 602 ; כתובות פ"ו ה"ו ; עירובין פ"ה ה"כ ועוד . 5 משנה, כתובות פי"ג מ"ג - מ"ה ; ערכין פ"ח מ"ה ; תוספתא, חולין פ"ב מ"ה ; כלאים פ"ג ה"י, ומקומות רבים אחרים . מונחי פסיקה אלו נדירים במשנה ותדירים בתוספתא, בעיקר בפיו של רבי, אך גם משמם של תנאים קדומים כרבי יוסי, רבן שמעון בן גמליאל ואחרים .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help