sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מ ב ו א פרקי מבוא לפירוש המשנה 11 1 ליה : וכי רבי לא שנאה, רבי חייא מנין לו ? " ( בבלי, יבמות מב ע"ב – מג ע"א ) , ובירושלמי בקיצור : "כל מקום ששנה רבי מחלוקת וחזר ושנה סתם, הלכה 2 כסתם" ( אך בהמשך הכלל מצומצם למקרים מיוחדים ) . משפט אחר המצוטט בבבלי יותר מעשרים פעמים, ובירושלמי רק פעם אחת, מיוחס לרבי יוחנן : "הלכה כסתם משנה" . התלמודים ראו אפוא בסתימת המשנה ( היעדר מחלוקת ) ראיה לכך שזו הלכה, ויתר על כן שעורך המשנה בחר בדרך 3 גם זו לציין את פסיקת ההלכה . ביטוי אחר הוא "יחיד ורבים הלכה כרבים" . ביטוי זה מופיע בבבלי פעמים רבות ( קרוב לעשרים פעמים ) . לעיתים באמת מדובר במחלוקת נעלמת וייתכן שבאמת מופיעים בה "רבים", אך לפחות בחלק מהפעמים ה"רבים" הם תנא קמא . תנא קמא הוא בעצם חכם אחד, עורך אותה משנה, אך לדעת הבבלי הצגתו כתנא סתמי מלמדת על פסיקת ההלכה . אם כן לדעת התלמודים, ובעיקר לדעת התלמוד הבבלי, סדר המשנה מבטא את פסיקת ההלכה . מאידך גיסא, בבבלי מופיעה גם דעה ש"אין סדר למשנה" ( בבא קמא קב ע"א ; עבודה זרה ז ע"א ) , כלומר גם פרשנות זו שנויה במחלוקת . על כל פנים, בתלמודים ( בעיקר בבבלי ) פסיקת ה"הלכה" תופסת מקום מרכזי . עדיין אין 4 יש לומר שמבחינת בכך כדי להוכיח שהמשנה נערכה במגמה לפסיקת הלכה . אופייה המשנה אינה נראית כספר פסקים, כפי שטענו ( ריבוי מחלוקות ללא הכרעה, וסתירות ) . במסורת נעשה שימוש בביטויים קבועים להכרעת מחלוקות : "נמנו", "גמרו" או "נמנו וגמרו" . ייתכן שהביטוי "באמת" או "באמת אמרו" אף הוא מונח להכרעת 5 ברם, המונח איננו מופיע בהקשר של מחלוקות או כסיכום להן, ולכן בית דין . אין הוא שייך לענייננו . המונח "נמנו" מופיע כ- 18 פעמים במשנה ובתוספתא, מתוכן 12 פעמים מדור יבנה ורק אחת מדור אושא, ארבע מדורו של רבי ואחת מאוחרת יותר . התלמודים, ובעיקר התלמוד הירושלמי, מוסיפים כמה אזכורים 1 ראו עוד בבלי, יבמות קא ע"ב ; בבא קמא קב ע"א ; בבא בתרא קכב ע"ב ; שבועות כב ע"א ; עבודה זרה ז ע"ב ; נדה יא ע"ב . 2 ירושלמי, פסחים פ"ג ה"ג, ל ע"ב ; תענית פ"ב הי"ג, סו ע"א ; מגילה פ"א ה"ד, ע ע"ד ; יבמות פ"ד הי"א, ו ע"ב ; סוטה פ"ו ה"א, כ ע"ד . 3 בבבלי, מועד קטן כ ע"ב, ניסוח מצומצם יותר של הכלל . 4 ראו הלבני, כללי הפסיקה . במחקר קיימות גם דעות שכל אלו הם כללים מאוחרים, וספק אם הם אמוראיים או שנוספו בתקופת הסבוראים בלבד . 5 ביטוי זה מופיע פעמים מספר במשנה ובתוספתא כקביעה שאין עליה עוררין ובלי שנמצא מי שמערער עליה, הווה אומר שלא הייתה זו הכרעה במחלוקת אלא קביעה מוסכמת . בירושלמי פירשו : "אמר רבי לעזר, כל מקום ששנו באמת, הלכה למשה מסיני" ( כלאים פ"ב ה"ב, כז ע"ד ; שבת פ"י ה"ד, יב ע"ג ועוד ) . "הלכה למשה מסיני" איננו אלא ביטוי להלכה פסוקה, מקובלת ו"אמיתית", ראו ספראי, הלכה למשה מסיני . בבבלי נקבע : "תנא, כל 'באמת' – הלכה היא" ( שבת צב ע"ב ) , וראו על כך בפירושנו לשבת פ"א מ"ג .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help