sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מ ב ו א 10 מתי ולשם מה נערכה המשנה ? לכתבים מהתקופה הזאת ( ראשית המאה השלישית ) . הבדלים אלו שימשו לנושא למחקר אינטנסיבי שעד עתה הקיף רק מעט מסכתות . "אסכולת אוניברסיטת ירושלים", תלמידיו של אפשטיין ותלמידי תלמידיהם, השקיעו ומשקיעים מאמץ אדיר בבירור הנוסח וייחסו לו חשיבות רבה . לשם דוגמה, בספר מסכם, מלומד ביותר, שיצא לאחרונה זכו "תולדות הטקסט" למאמר שאורכו כמעט כאורך 1 הממצא שלנו הוא שכמובן יש לחילופי המאמר שהוקדש ל"מבוא למשנה" . הנוסח חשיבות, אך בדרך כלל חשיבותם להבנת ההלכה עצמה משנית . חשיבותם להבנת צורת ההיגוי של הדורות הקדמונים היא כמובן נושא חשוב אחר . בעניין זה מסורת הטקסט חשובה הרבה יותר . ממצא זה השפיע על החלטתנו שלא להכין נוסח טקסט של המשנה ( לאחר שהכנו כמה מסכתות ) , אבל, כמובן, ללמוד את עדי הנוסח ולציין חילופים החשובים למהות ההלכה . לשם מה נערכה המשנה ? פסיקת הלכה במשנה איננו יודעים לשם מה ערך רבי את המשנה . אלבק סבר כי רבי התכוון לכתוב ספר הלכה, ואפשטיין הציע כי שאיפותיו של רבי היו צנועות יותר, להציע ללומדים ספר לימוד שיקבע את סדר היום של חבורת הלימוד, ויחליף את 2 על פניה המשנה "המשניות הפרטיות" שהיו לכל חכם שעמד בראש חבורה . מביאה לעיתים מסורת הלכתית אחת ( מתוך כמה מסורות המצויות במקבילות ) היוצרת מצג כאילו זאת ההלכה שנבחרה, אף שבמקבילות מצויות גם דעות אחרות . לעיתים המשנה מוסרת מחלוקת, ועל פניה אין במשנה עצמה העדפה של מסורת אחת . כמו כן מצויות במשניות סתירות הדדיות המחזקות את הטענה שהמשנה לא נועדה לשמש כפסק הלכה . כך או כך, במהלך הדורות הפך ספר המשנה לספר הפסקים, אם כי היו חריגים ומקרים שבהם הועדפה מסורת הלכתית שונה . בספרות התלמודית אף פיתחו מעין קוד שלפיו העורך רמז על הפסיקה הראויה גם במקרים שבהם הוא מוסר מחלוקות . "מסתמיך ואזיל רבי אבהו אכתפיה דרבי נחום שמעיה, מנקיט ואזיל הלכתא מיניה . בעא מיניה : 1 . מחלוקת ואחר כך סתם, מאי ? אמר לו, הלכה כסתם . 2 . סתם ואחר כך מחלוקת, מאי ? אמר ליה : אין הלכה כסתם . 3 . סתמא דמתניתין ומחלוקת בברייתא, מאי ? אמר ליה . הלכה כסתם . 4 . מחלוקת במתניתין וסתמא בברייתא, מאי ? אמר 1 כהנא ואחרים, ספרות חז"ל . 2 ראו להלן, הדיון בצורת הלימוד .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help