sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך בין התלמידים שנחשפו לה ובינם לבין מוריהם . בעקבות ביקורת שהוטחה בברכט בגין המחזה הזה, הוא שינה מעט את הטקסט והוסיף לו מחזה הופכי לכאורה בתוכנו בשם האומר - לא ( 1931 ) . במאמר אני סוקר תכנים שונים של המחזה בשש גרסאות שלו, החל מהמחזה המקורי, טאַניקוֹ, מנהג - ההשלכה - אל - העמק, מחזה נוֹיפאני מהמאה ה - 15 המיוחס למחבר זֶנְצִ'יקוּ, וכלה ( ובעיקר ) בגרסאות של ברכט . בעקבות סקירה זו אני תוהה באשר למסר החינוכי שביקש ברכט להנחיל לתלמידי בית - הספר באמצעות המחזה הזה . 6 ) על חיוב החיים ואפשרויות שחרור האדם בהגות הפרוידיאנית : המאמר הזה, להבדיל משאר המאמרים הכלולים בקובץ הנוכחי, אינו עוסק באורח ישיר בחינוך, אבל המסר שאני מבקש להעביר באמצעותו, בדבר חיוב חד - משמעי של החיים ובדבר המעטת מאוויי יצר - המוות המעורבים במסגרות החיים, הוא אולי המטרה החשובה ביותר שראוי לחנך למענה . שני הפרקים הראשונים במאמר הנידון סורקים שני נדבכים חשובים בהגות פרויד : ( א ) התפישות שלו באשר לכינון עקרון - המציאות ( העיקרון שלפיו מתנהלים החיים בפועל, הנישא על - ידי האני, ה - ,Ego רשות - הנפש שניחנה גם בחשיבה רציונלית ) כפשרה בקונפליקט הבראשיתי בין עקרון - העונג ( הנישא על - ידי הסתם, ה - ,Id רשות - הנפש היצרית גרידא ) לבין המציאות החיצונית לאדם - הפרט, אשר אינה נדיבה עבורו לסיפוק מאוויי יצריו ; ( ב ) תורת היצרים המאוחרת, המורָה על יצר - החיים ( האֵרוֹס ) ולעומתו יצר - המוות, ועל הנירוואנה – המצב הקודם להיווצרות החיים – שמעקרונה נגזרים מאוויי היצר בכל אחד מהשניים . בהמשך המאמר אני מסתמך לא מעט על הפרשנות המרקסיסטית שהעלה הפילוסוף הרברט מרקוזה לתורת - היצרים של פרויד, פרשנות אשר לפיה אמורים התכנים הספציפיים של עקרון - המציאות להיקבע באורח היסטורי בהתאם לאפשרויות הריאליות ( החומריות בעיקרן ) של המציאות החברתית לספק את מאוויי היצר למיניהם . בהקשר של הפרשנות הזאת עולים לדיון המושג "עקרון - הביצוע - ההישגי", המציין את עקרון - המציאות ההיסטורי - ספציפי, אשר לפיו מתנהלים החיים בחברות הבורגניות - רכושניות, והמושג "דיכוי עודף", המציין את מידת הדיכוי ( החל על מאוויי עקרון - העונג ) אשר מוטל באורח חברתי על האדם - הפרט במסגרות החיים של עקרון - המציאות מעבר לנדרש באורח אובייקטיבי כדי לקיים את החיים עלי אדמות, והוא משרת את האינטרסים הספציפיים של שליטה חברתית - מדינית בכל עת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help