sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה | 13 במחזותיו באמצעות הדמויות המוצגות והאירועים על הבמה ; בהתאם לכך התיאטרון האפי מבקש לדרבן את הצופים במחזה לנקוט עמדה ביחס למתרחש מול עיניהם . הם אינם אמורים – לפי הכוונות הפדגוגיות של ברכט – להזדהות עם הדמויות ועם האירועים המוצגים על הבמה, אלא לחשוב באופן רציונלי ולגבש בקִרבם עמדות ביקורתיות כלפי המושמע להם והמוצג בפניהם . בתיווך תפישה של פרויד באשר למהות היצירה האמנותית, המהווה לדידו מעין העלאה של המודחק והצגתו במציאות באורח מסובלם ( כלומר, שעבר תהליך של סובלימציה ) , אני מבקש לדון במאמר בטענה שלפיה, בניגוד לכוונות הפדגוגיות - פוליטיות של ברכט עצמו – דווקא להזדהות הבלתי - אמצעית של הקהל עם דמויות לא - מוסריות ועם היצגים העולים על הבמה של התנהגות נפשעת ולעיתים סוֹטָה בעליל יש ערך אמנציפטורי ( השואף לשחרור האדם ) , אשר גובר באפקטיביות הרדיקלית שלו על הוראה אידאית, אינדוקטרינציה, ואף על חשיבה עצמית רציונלית - מושגית באשר לערכים מוסריים וחברתיים בכלל . טענתי זו מבקשת להתלכד עם המסר העקרוני של ברכט במאמרו על ״התיאטרון האפי״, אשר לפיו אַל לבני האדם להוות אמצעי למען המוסר, אלא נהפוך הוא – המוסר חייב להתקיים למען בני האדם . במאמר עולות לא מעט דוגמאות להמחשת טענתי משירים המשובצים במחזות אופרה בגרוש ועלייתה ונפילתה של העיר מהגוני ומשירים אחרים שחיבר ברכט . 9 המחזה מהווה למעשה 5 ) על המחזה "האומר - כן והאומר - לא" מאת ברכט : אופרה דידקטית, "אופרת בית - ספר" מאת ברטולט ברכט למוזיקה שהלחין קוּרט וייל . האופרה האומר - כן ( בגרסה הראשונה של ברכט, 1930 ) הועלתה בשעתה כמאה פעמים בבתי - ספר תיכוניים בגרמניה ושימשה מוקד לדיונים 9 פרטי הגרסאות הראשונות של המאמר : טאובר, שתי הרצאות על המחזה האומר - כן והאומר - לא מאת ברכט ; החינוך וסביבו, ל"ג, תשע"א מכללת סמינר הקיבוצים, ,2011 עמ' 357 - 371 . שתי הרצאות על המחזה האומר - כן והאומר - לא מאת ברכט ; פעימות, ,2 ,2013 עמ' 213 - 227 . שתי ההרצאות על המחזה של ברכט נישאו בחורף 2009 - 2010 לפני קהל שצפה במחזה האומר - כן והאומר - לא ( גִרסת 1931 ) , שהעלתה "קבוצת תיאטרון רות קנר" באוניברסיטת תל אביב ובאולם צוותא בעיר . טקסט של מאמרים אחדים באשר למחזה של ברכט, ובכללם הטקסט של ההרצאות האלה, חולק לקהל הצופים בהצגת האופרה "האומר - כן" ( מאת ברכט ווייל, גרסת 1930 ) , בניהול מוזיקלי ובבימוי של מיכל גרובר - פרידלנדר, ושל חלק המחזה, האומר - לא ( גרסת 1931 ) , בביצוע "אנסמבל המעבדה לתרבות בדימונה" בבימוי נועה קנולר, שהועלו פעמים מספר על הבמה באוניברסיטת תל אביב ביוני 2010 .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help