sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך המאמר נידונים ארבעה נושאים באורח מפורט יחסי : ( א ) רצון החניך, לפחות פתיחותו, כלפי תהליכי החינוך והלימוד כתנאי הכרחי להצלחתו, או אטימות התלמיד כלפי תהליכי החינוך והלימוד כתנאי מספיק לכישלונו ( על רקע תיאור של הצלחה פדגוגית ותיאור של כישלון פדגוגי בדיאלוג מנון ) ; ( ב ) תפישת ה"אֵרוֹס" ( התשוקה הפנימית ) בדיאלוג המשתה, לפי דברי סוקרטס, כגורם בתהליכי החינוך, והמחשת העניין לפי דברי תלמידו לכאורה, אלקיביאדס, המתארים כישלון פדגוגי ביחס לעצמו ; ( ג ) על האירוניה ועל חוויית השיתוק ( ההודאה העצמית של התלמיד באי - ידיעה ) כאמצעים פדגוגיים ; ( ד ) הדיאלוג הסוקרטי ( לרבות האירוניה וחוויית השיתוק ) כחרב פיפיות מבחינה פדגוגית, דהיינו גם כגורם לכישלון תהליכי חינוך והוראה . 3 ) על נאמנות לאמת ועל דבקות בחיים – בין סוקרטס לגלילאו גליליי : 7 ניתוח של הבעיה המוסרית – ובכך גם של הבעיה הפדגוגית – באשר לדילמה אפשרית בין הנאמנות לאמת ( גם במחיר הוויתור על החיים ) לבין הדבקות בחיים ( גם במחיר הוויתור על האמת ועל ערכים אנושיים ) , לפי הדמויות של סוקרטס ושל גלילאו גליליי . דבריי במאמר זה אינם מתייחסים במיוחד אל הדמויות ההיסטוריות עצמן, אלא בעיקר אל ההיצגים שלהן – של סוקרטס בדיאלוגים אפולוגיה, קריטון ופַידון מאת אפלטון ( מהמחצית הראשונה של המאה הרביעית לפנה״ס ) , ושל גליליי במחזה חיי גלילאו גליליי מאת ברטולט ברכט ( 1938 ) . בסוף המאמר עולה לדיון גם תיאור של עמדות הפוכות בתוכניהן מאלה שהוצגו במאמר לפני כן : תפישת המוות של סוקרטס כאירונית ( כהפגנה בוטה של אמירת "הן" על הראוי לומר עליו מניה וביה "לאו" ) , ותיאור גלילאו גליליי ( על - ידי ברכט ) כמי שמתחרט על בחירתו בחיים במחיר הוויתור על האמת ועל הערכים . 4 ) מעבר לטוב ולרוע : הפטור ממחויבות מוסרית בְּשירים של ברכט : 8 למחזאי ואיש התיאטרון המרקסיסט ברטולט ברכט היו כוונות חינוכיות מוצהרות באשר לתיאטרון הָאֶפִּי שהיה אמון עליו . ערכים אנושיים מסוימים עולים 7 פרטי הגרסה הראשונה של המאמר : טאובר, הרצאה על נאמנות לאמת ודבקות בחיים – בין סוקרטס לגליליי ; החינוך וסביבו, ל"ח, תשע"ו, מכללת סמינר הקיבוצים, ת"א ,2016 עמ' 333 - 343 . 8 פרטי הגרסה הראשונה של המאמר : Tauber, Good and Evil : Exemption from Moral Obligation in Brecht's Works ; Assaph : Studies in the Theatre , no . 19 - 20 , Tel - Aviv University 2005, pp . 101 - 112 .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help