sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה | 9 הבעיה הזאת עולה במאמרים השונים בספר זה באשר לכמה נושאים חינוכיים פרדיגמטיים, ביניהם : בעיית שחרור שוכני המערה, המסרבים לכך, ב"משל המערה" המפורסם מהדיאלוג פוליטיאה של אפלטון ; באשר לחוסר התקווה של בני - ישראל המבקשים לחזור מצרימה, לבית העבדים, בשל האימה שנפלה עליהם לשמע דברי עשרת המרגלים אשר הוציאו את דיבת ארץ כנען רעה, כאמור בספר במדבר ; באשר לבעיה העולה למקרא המאמר תשובה לשאלה : מהי נאורות ? מאת עמנואל קאנט ובאשר לתביעה העולה בספר על החינוך שנכתב לפי הרצאותיו, בעיה שהרברט מרקוזה ניסח למעשה כחסרת מוצא, ועוד ועוד . הטענה בדבר דמות כריזמטית של מנהיג – כדוגמת ה"מחוקק" בהאמנה החברתית מאת רוסו – אשר יכולה לכאורה לחולל תמורה מהותית בתודעת בני החברה ( "לשנות, אם מותר 2 נראית בהקשר הזה כפיקטיבית, שהרי הבעיה אינה לומר כך, את טבע האדם . . . " ) , הימצאות של אדם נאור, ואף קבוצה של אנשים נאורים, אלא – כפי שמתואר גם בארבעת המאמרים העוסקים בסוגיה זו – קליטת רעיונותיהם הנאורים בתודעת בני החברה, כך שֶיֵעָשׂוּדיספוזיציה אינטגרלית בקרבם . אין פלא שרוסו הזכיר בהתייחסותו לדמות המחוקק, כי נהוג היה לייחס לאנשי מעלה כאלה שליחות 3 אלוהית, "כדי להכניע על - ידי גזירה מן השמים כל מי שלא תעוררהו בינת - אנוש" . בכל אופן, נראה לי כי תפישה כזאת של נביא, או אדם - עליון, הניצב מחוץ או מעל החברה ויכול מעמדה כזאת לחולל בה תמורות מהותיות, חורגת כיום מגבולות ההתייחסות הרציונלית אל בעיית התמורה החברתית . האנתולוגיה שלפנינו כוללת בהקשר הזה גם מאמר על אודות הספר חינוך לעצמאות מחשבתית הכולל מאמרים ושיחות רדיו ( משנות השישים של המאה ה - 20 ) מאת תאודור אדורנו, אשר מתמקדים בעיקרו של דבר בתביעתו החברתית - אמנציפטורית לחינוך לנאורות . אדורנו סיים את שיחת הרדיו האחרונה, ששְׁמה כשם ספרו, באמירה הנראית לי אבסורדית ( במובן ה"אבסורד" שהעלה אלבר קאמי בהגותו ) , אשר ניתן לסכם באמצעותה לפחות צד אחד בדיון על מעמד החינוך כגורם לתמורה חברתית : 2 רוסו, על האמנה החברתית [ ספר ב, פרקים ו - ז : "על החוק" ו"על המחוקק" ] , עמ' 58 - 65 ; הציטוט : שם [ ספר ב, פרק ז ] , עמ' 60 . 3 שם [ ספר ב', פרק ז ] , עמ' 64 - 65 . הדוגמאות שהזכיר רוסו בעקיפין בהקשר זה : משה רבנו, שהנחיל לכאורה את תורת ישראל לבני עמו, ומוחמד מייסד האִסלאם . לפי התיאור וההסבר במאמר "תרבות של שקר : על כימות האיכויות והערכים בחינוך" ( בספר זה ) מתבררת הבעיה כעקרונית גם לפי "משל המערה" של אפלטון, נוכח הכישלון של איש המערה, שנעשה אדם נאור, לשחרר את יושביה האחרים ולהעלותם אל מחוצה לה, אל אור השמש .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help