sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הקדמה | 12 . יחס זה ( כ " ג , ח ) של ישראל : " לֹא תְתַעֵב אֲדֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא " המשתקף בחוק בספר דברים נושא ביטוי מעשי בתיאור המפגש של ישראל עם אדום , כאשר העם מצוי בדרכו לקראת ארץ כנען . בספר בבקשה כא , מסופר שמשה שולח מלאכים לאדום - במדבר כ ', יד : בכך שישראל פונים לאדום ואומרים לעבור בגבולו . הסיפור מתחיל . בהמשך הסיפור , אדום אינו נותן ) פסוק יד ( " כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל " לישראל לעבור בגבולו , אינו נוהג כלפי ישראל מתוך יחסי אחווה , ואדרבה , אדום מגרש את ישראל ומאיים במלחמה . בתיאורו של ה בספר דברים אחוות האחים מודגשת אף יותר . בדברים ב ', סיפור ז ו , ה ' אומר לישראל שעליהם להישמר מלהתגרות באדום , משום - ג שה ' לא ייתן להם את ארצם , מכיוון שנתן אותה לעשו . משתמע מכאן , שאם ישראל יגרמו למלחמה , ה ' לא יסייע בידם לנצח את נו משם , ושוב מתוך אדום . בסיכום הפרשה הזאת , משה מדווח שהם פ דגש על יחסי האחווה : " וַנַּעֲבֹר מֵאֵת אַחֵינוּ בְנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר " . ( דברים ב ', ח ) , בספרות הנבואית בעיקר , אנו ממשיכים לראות לעומת זאת דווקא את היחס התקיף מאוד כלפי אדום , ואף יחס של שנאה . אף רא , דומה שהאינטנסיביות של שישנן נבואות פורענות לגויים במק אדומיות עולה בעצמתה על היחס של המקורות - האמירות האנטי המקראיים לעמים אחרים . גם גילויי השנאה ביחס לאדום עזים במיוחד . תחושות קשות של איבה מנוסחות בחריפות בדבריו של מלאכי : הֲלוֹא אָח עֵשָׂו אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה ' וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ לְיַעֲקֹב נְאֻם ה ' וָאֹהַב אֶת יַעֲקֹב . וְאֶת עֵשָׂו שָׂנֵאתִי וָאָשִׂים אֶת הָרָיו . ( ג - א ', ב ) מלאכי שְׁמָמָה וְאֶת נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר : תחושת האיבה העזה לאדום לא נשכחה גם לאחר שהעם גלה מארצו שָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ זְכֹר ה ' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּ . ( תהילים קל " ז , ז )

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help