sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא| 8 מהי העמדה העקרונית ביחס למציאות זו . היא קיימת, מאפיינת את עולמם של לומדי התורה, ומשפיעה יותר מכול על המתודות השונות בלימוד התורה . אין תחום אחד בתורה בו אין מחלוקת, מעיקרי אמונה טניות ביותר . ועד להלכות הפר המדרש העוסק במציאות זו אינו דן רק בשאלה הרוחנית והפילוסופית של המחלוקת, כי אם מכוון בעיקר לשאלה הקיומית . הוא מתאר את המצוקה אותה מביא התלמיד הצעיר לבית המדרש . העושר מבלבל אותו, המחלוקת מטלטלת אותו, וחוסר ההסכמה מביך אותו . להיות אחד מבעלי האסופות ובעל דעה מגובשת, לגבי דידו, קודם שהפך היאך אני לומד תורה – ריבוי הדעות הוא בסיס למצוקה של ממש מעתה ? שאלה זו מקפלת בתוכה היבטים שונים של המצוקה . המצוקה למי להאזין, וכיצד ניתן בכלל להאזין למסורת – היא מצוקה מעשית ה ; באיזה רב לבחור התורה אם דבריה אינם עולים בקנה אחד זה עם ז ובאיזה בית מדרש לקבוע מקום ; כיצד אוכל להתייחס בכובד ראש לדברי חכמים אם הם עצמם אינם מקבלים איש את דברי רעהו ועוד ועוד . מעבר למצוקה המעשית הוא מבקש גם להבין כיצד התפרדה תורת ישראל לפירורים כה רבים, וכיצד התנפצה האמת האלוהית האחת לשבעים וצות . המדרש אמנם מציע לו לא להשיב על אחת מהשאלות בשלבניצ לימודיו ( ועוד נעסוק בזה בהמשך ) , כי אם לקנות לו "לב שומע" ולהתברך מהעושר ומהגיוון העצום שבעולמם של חז"ל . עצה זו מתמודדת אולי עם השלב הראשון של הלימוד, אך אינה מעניקה מענה מסודר ומובנה לכל עולם המחלוקת . ל המצוי בבתי המדרש בהם נוהגים בדרכם של חז"ל וקונים לבכ שומע כנ"ל מכיר את המציאות המסובכת הזו, ואת המצוקה הקיומית הנלווית אליה . משעה שנפקחות העיניים ומתברר שלכל מאמר חז"ל יש גם מאמר הופכי, ולכל שיטה בראשונים מצויה מקבילה החולקת עליה מן ת המדרש השאלה ביחס למחלוקת . הלומד מבין היסוד, מרחפת באוויר בי כי למעשה לא ניתן עוד להשתמש בביטוי 'חז"ל אמרו' כיוון שסביר להניח שהם אמרו גם את ההפך . את המצוקה הזו אנו מוצאים בהיקפים מרובים דווקא במקומות בהם לומדים תלמידים מבוגרים יותר, שאהבת פגישים אותם עם התורה שבהם והחיפוש המתמיד אחר אמתותה מ הופעות שונות ומגוונות של דברי חכמים . אז עולה השאלה במלוא

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help