sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 | כרת 7 משמעות מות כל הגברים במשפחה בלא זרע של קיימא היא כרת . האומנם כה כבד היה חטאה של משפחת אלימלך, עד לעונש הכרת ? שני רעיו של מעשה אלימלך עליו, כפי שנתארם מסתבר שכן, ויגידו להלן . אברהם ירד עם שרה ועם לוט 8 גם בימי אברהם ולוט היה רעב בארץ . למצרים . שרה נלקחה לבית פרעה ממש בעת שאברהם ירד לשם, הוחזרה לאברהם על פי פשטי המקראות כעבור זמן קצר, ונשתלחה עמו ממצרים המקום אשר היה שם אָהֳלֹה לארץ כנען . נראה שאברהם שב אל " בתחִלה" ( בראשית י"ג, ג ) , שבועות לא רבים אחרי שירד למצרים . משמע, אברהם שב לארץ כנען אל הרעב שמחמתו עזב את הארץ . זוהי כנראה, הסיבה העיקרית למריבה שפרצה בין רועי מקנה לוט לבין רועי הייתה מקנה אברהם, ולכך שלא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו . המריבה על כל גב מים מצומק ועל כל עשב דל ויבש, ששרד את הבצורת ואת הרעב . נה ואם אם השמאל ואימִואז באה הפרֵדה . אברהם הציע ללוט : " " ( בראשית י"ג, ט ) . משמע, חלוקת הארץ בין צפוןהימין ואשמאילה כלומר, יוצא מארץ כנען 9 ( שמאל ) לדרום ( ימין ) . אך לוט נוסע מקדם, מזרח, והולך מזרחה אל כיכר הירדן המזרחי, אל סדוםדרך שער ה ועמורה, שלא הוכו בבצורת . לימים, לאחר חורבן סדום ועמורה, תקום לוט נוטש את בית 10 על חורבותיהן ארץ מואב, וצוער היא אחת מעריה . שאין מתן שכר התורה,הוא נוטלחלקו של עוה"ב,כל מי שהוא נוטל עכשיו – יודעין " ( שמות רבה פקודי פרשה נב ג ) . אלא לעוה"ב " . הולך ערירי ומת קודם זמנו – ונכרתה הנפש"ראה רש"י, בראשית י"ז, יד : . 7 י"ג, יח . - עיין : בראשית י"ב, י . 8 ק ועוד ) ביארו, שלוט הלך 'מקדם', כלומר ממזרח, וממילא הלך"י, רד"המפרשים ( רש . 9 מזרח - ה . אך לוט היה עם אברהם בהר בית אל ( כנראה הר בעל חצור, מצפוןמערב ליישוב עפרה היום, שממנו ניתן לראות את כיכר הירדן בעת שאברהם ישב בין בית אל ובין העי ) , ומשם הלך לכיכר הירדן . כלומר, הוא הלך 'מקדם' מזרחה . זאת יש לפרש ולם" ( בראשית רבה פרשה מ יג,או בדרכו של המדרש ש"הסיע עצמו מקדמונו של ע להתייחס כנתון אל ארץ כנען, ומי – ) , או על פי דרכנו 493אלבק עמ' - מהד' תיאודור שיוצא ממנה "מקדם", כלומר, ממזרחה, הולך מזרחה אל מחוצה לה . משל לאנשים היושבים בחדר שיש לו פתחים לכמה כיוונים . היוצא מן החדר "מקדם", כלומר, א, ב . "ממשיך ללכת מזרחה . וכן לכל כיוון . והעד לדברינו בראשית ימפתחו המזרחי, ל . "ואכמ ו, ה . "ראה : ישעיהו ט . 10

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help