sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12  מחשבות לא חינוכיות פְּרֵה ופּוֹסְט קורונה אינו מוח זדוני ; הוא פשוט אינו מודע למעשיו ; הוא שרוי בהונאה עצמית . הבעיה השנייה מהותית יותר : המהלך של הפקת עקרונות חינוכיים ראויים ממגמות ותופעות מצויות כושל מעיקרו . סטודנטים לפילוסופיה לומדים על הכשל הזה בשנה א' או ב' . קוראים לו "הכשל הנטורליסטי" . הרעיון הוא שאי ‑ אפשר לגזור ראוי ממצוי, ערכים מעובדות, "חינוך של המאה ה ‑ 12" מתיאור של המאה ה ‑ ,21 "פדגוגיה מוטת עתיד" ממגמות ותופעות עתידיות . הראוי והמצוי ‑ למרות נקודות מפגש ביניהם ‑ הם ממלכות נפרדות ; לא ניתן לגזור את האחת מהאחרת . החינוך שייך במהותו לממלכת הראוי, ולכן הוא אינו יכול להפיק את עצמו מתיאור המצוי . כאשר למשל, שני הכרכים של פמ"ע קובעים שהמאה ה ‑ 21 תהיה עתירת טכנולוגיה דיגיטלית, מה זה אומר לחינוך ? הוא יכול למלא את בתי הספר בכלים דיגיטליים, אבל גם להכריז עליהם כעל מִתחמים סטריליים לכלים דיגיטליים, כפי שאכן עשו בתי ספר ( טובים ) בעולם שרצו שהתלמידים יעמיקו בטקסטים מודפסים, ישוחחו עליהם עם מוריהם וייהנו מ"רווחה דיגיטלית" . החינוך, אם כן, יכול, ולדעת רבים אף צריך, לפעול נגד המציאות ולא איתה . תפקידו לבקר ולשפר את המציאות ולא רק להסתגל אליה . כך או כך, המציאות אינה מאלצת את החינוך לפעול באופן מסוים ; החינוך נידון לחופש . מדוע החינוך נופל שוב ושוב לכשל הבסיסי הזה ? משום שהוא רוצה להיות מדע או מקצוע מבוסס מדע, כמו רפואה למשל . למדעים יש שיטות, תיאוריות, תצפיות, מדידות ומכשירים הלוכדים את המציאות "כהווייתה" ‑ קשה להתווכח איתם . ומה יש לחינוך ? בעיקר מאוויי לב, כוונות טובות, חלומות מוטי ערכים, אוטופיות . איך אפשר לסמוך על חומרים מפוקפקים כאלה ? ! החינוך רוצה להיות מדעי, רוצה עובדות בטוחות, רוצה חסינות מפני ויכוחים, רוצה כוח . לכן הוא נדחף לאוניברסיטאות ומקים שם בתי ספר לחינוך ( שהאוניברסיטאות מתייחסות אליהם קצת בזלזול ) ; חוקרי החינוך בבתי הספר האלה ובמכללות לחינוך

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help