sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פמ"ע, ימ"ע, המוחות הכושלים של משרד החינוך  11 התודעה הסביבתית ועוד . ב"מגמות פוליטיות" הוא זיהה וחזה גלובליזציה וגלוקליזציה, צמצום תקציבים, הרחבת הביזור וההפרטה, הגברת השקיפות, לגליזציה של סמים קלים ועוד . למה מגמות ותופעות אלה ולא מגמות ותופעות אחרות ? שיהיה . . . עתה הגיע תורו של החינוך לעשות את המהלך המכריע . עליו לגזור מהמגמות שאותרו ומהתופעות שזוהו ונחזו עקרונות חינוכיים שינחו את בתי הספר, שכן "המגמות מקיימות קשרי גומלין הדוקים ביניהן, ובינן לבין עולם החינוך מתקיימים יחסי סיבה ומסובב" . החינוך לא אִכזב, וגזר שישה עקרונות : פרסונליות ‑ הלומדים יבחרו ללמוד בדרכם שלהם ; שיתופיות ‑ הלומדים ישתפו פעולה ; אי ‑ פורמליות ‑ הלומדים ילמדו בכל מקום ; גלוקליות ‑ הלומדים יבינו נושאים מהרמה הלוקלית עד הרמה הגלובלית ; תמורתיוּת ‑ הלומדים יסתגלו למציאות משתנה ; תִכלוּל ( אינטגרציה ) ‑ הלומדים יגבשו זהות עצמית . יפה מאוד ! מוח מו"פ איתר, זיהה וחזה מגמות ותופעות מכוננות במאה 2 עבודה טובה . מה הבעיה ? יש ה ‑ 21 וגזר מהן שישה עקרונות חינוכיים . הרבה בעיות, נסתפק בשתיים, מתודולוגיות . בעיה ראשונה : לא ברור כלל כיצד נגזרו דווקא ששת העקרונות החינוכיים האלה מהמגמות והתופעות של המאה ה ‑ ,21 שאותרו, זוהו ונחזו . אפשר לגזור ממגמות ותופעות אלה עקרונות אחרים ואף סותרים . יש אפוא מקום לחשד שהעקרונות החינוכיים הללו לא ממש נגזרו ממגמות ותופעות ( ממילא אי ‑ אפשר לגזור עקרונות חינוכיים ממציאות כלשהי, כפי שנראה מיד ) , הם היו מוכנים מראש ו"שיחקו אותה" כאילו נגזרו . ולא, מוח 1 אינו מרמה אותנו, הוא 2 . אמירות נוסח "מוח מו"פ איתר / זיהה / חזה / גזר . . . " הן נדיבות מאוד . מוח מו"פ בעיקר העתיק, והעתיק בעיקר סקירות של סקירות שנעשו על פי מודל STEEP לחיזוי מגמות חברתיות, טכנולוגיות, כלכליות, סביבתיות ופוליטיות . המודל אמור לספק תמונה מהימנה של העתיד הנראה לעין, שממנה אפשר לכאורה לגזור עקרונות מנחים לחינוך . לדעת כותבי פמ"ע, רק עקרונות כאלה, הנגזרים לכאורה מהמציאות, מתמודדים בהצלחה עם "אתגר הרלוונטיות" .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help