sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כשאיינשטיין טייל עם גדל 13 קריטיות לתפיסה הכללית ביותר שלנו את עולמנו ( מטאפיזיקה ) , לדרך שבה אנחנו משיגים ומצדיקים את הידיעה שלנו ( אֶפּיסטֵמוֹלוֹגיה ) , ואפילו לאופן שבו אנחנו מנהלים את חיינו ( אֶתיקה ) � נתחיל במטאפיזיקה� הרעיון בדבר משהו קטן-ללא- גבול ‑ האינפיניטֶסימָלי ‑ מעלה את השאלה האם המציאות דומה לחבית דִבְשה ( כלומר, היא רציפה ) או לערימת חול ( בְּדידה ) � תורת היחסות של איינשטיין מאתגרת את האופן שבו אנחנו תופסים את הזמן, או ‑ אם נקבל את הניתוח המחוכם של גֵדֶל ‑ מבטלת אותו מכל וכל� תסבוכת הקוונטים מעמידה בסימן שאלה את הממשות של החלל, ומעלה את האפשרות שאנחנו חיים ביקום "הוֹליסטי"� תורת החישוּביוּת של טיוּרינג מאלצת אותנו לחשוב מחדש איך התודעה עולה מתוך החומר� גם האֶפּיסטֵמוֹלוֹגיה נמצאת כאן� רוב המתמטיקאים הגדולים טוענים שיש אפשרות לחדור אל תוככי הממלכה הנצחית של תבניות מופשטות החורגות מעל ומעֵבר לעולם הרגיל שאנו חיים בו� איך הם באים במגע עם העולם ה"אפלטוני" המשוער הזה, ומשיגים את הידיעה המתמטית ? האם ייתכן שהם טועים טעות תהומית ‑ שהמתמטיקה, על כל עוצמתה והשימושים המרובים שלה, בסופו של דבר אינה אלא טַאוּטוֹלוֹגיה, כמו הפסוק "פרה חומה היא פרה" ? כדי להפוך את הסוגיה הזאת לנושא חי ותוסס, אני ניגש אליה בדרך חדשה ובוחן את הבעיה שלדעת כולם היא הבעיה הבלתי פתורה הגדולה ביותר במתמטיקה : השערת רימַן על פונקציית זֵטָא� גם הפיזיקאים נוטים להחזיק בתדמית רומנטית של הדרך שבה הם משיגים את הידיעה שלהם� כאשר אין ברשותם ראָיות ברורות מניסויים או מתצפיות שאפשר להסתמך עליהן, הם מסתמכים על האינטואיציה האסתטית שלהם ‑ על מה שזוכה פרס נובל סטיבן ויינברג ( Weinberg ) כינה בלי למצמץ "התחושה שלהם ליופי"� המשוואה "יופי = אמת" שירתה היטב את הפיזיקאים במשך רוב המאה שעברה� אבל ‑ וכך אני שואל במאמר שלי "מלחמות תורת המיתרים" ‑ האם היא לא גרמה להם בזמן האחרון לאבד כיווּן ?

משכל (ידעות  ספרים)

ספרי עליית הגג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help