sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר 9 עדויות ועיתונות ממאות קודמות — מתאפשר היום בזכות דיגיטיזציה, המשמרת תרבות שהייתה נשחקת ונשכחת אלמלא זכתה לעדנה דיגיטלית ( 2000 Smith, ; אזולאי, 2014 ; 2021 Ringel & Ribak, ) . הטכנולוגיה המציפה את האנושות בדימויים ובחפצים יוצרת תגובות הפוכות כלפיהם : מצד אחד, נוכחותם הופכת לשגרה מובנת מאליה כאשר תיעוד המציאות הוא פרקטיקה יומיומית המתמצה בתמונת הסלפי . מנגד, ריבוי הדימויים, החפצים והידע הכתוב מחייבים ביתר שאת ליצור ביניהם היררכיה, המושגת באמצעות טיפוח זיכרונות נבחרים וסילוקם של אחרים . המחקר העדכני על המפגש בין זיכרון, חפצים וייצוגים נשען מצד אחד על ספרות עשירה החוקרת תהליכים של עיצוב זיכרון מנקודת מבט תרבותית ( למשל אסמן באסופה זו ) , ומצד שני על תיאוריות העוסקות בתרבות חזותית מתוך דגש ביקורתי ( רזואן שטאנג וחזן, 2017 ) ועל ספרות אנתרופולוגית החוקרת תרבות חומרית כחלק ממה שמכונה 'המפנה המטריאלי' ( אלאור 2014 ; 2002 Miller, ) . העבודות באסופה, שכל אחת מהן מעוגנת באופן שונה בעולמות התוכן הללו, מבטאות שלוש עמדות מוצא שונות ביחס לקשר שבין זיכרון לייצוגיו החומריים והסמליים . העמדה הראשונה רואה בייצוגים החומריים והסמליים מסמנים של הזיכרון שבהגדרתו הוא מופשט וחמקמק . דרך ניתוח המאפיינים של המסמנים השונים החוקרות מבקשות לפענח את טבעו של הזיכרון . כך לדוגמה אשרת רביבו מנתחת את האופן שבו עוצב זיכרון מלחמת ששת הימים ותוקשר לילדים דרך ניתוח הייצוגים החזותיים המופיעים על השערים של עיתוני הילדים . שותפה לגישה גילה דנינו-יונה הבוחנת את ספרות הילדים כזירה של זיכרון וחושפת כיצד היררכיות אתניות משועתקות באמצעות פרקטיקות גלויות וסמויות של הגזעה בציורים . אפרת בן-זאב ועדנה לומסקי-פדר בוחנות את הכיסוי התקשורתי סביב מותו של חיים גורי ומראות כיצד כיסוי זה בונה אותו כ'גיבור בין-דורי' המגלם את הזיכרון הקנוני של מלחמת תש״ח עבור הדורות הצעירים . ולבסוף, ניצה קרן בוחנת טקסטים תרבותיים שונים ( פואטיים, הגותיים ופרקי זיכרונות ) העוסקים בקשרי הגומלין שבין יצירה, זיכרון והנצחה . על פי עמדת המוצא השנייה, הייצוגים החומריים והחזותיים הם אמצעים תרבותיים שדרכם הזיכרון מעוצב, מועבר ומוצפן בתוך הקשר חברתי . בעוד שהעבודות הקודמות מניחות שהזיכרון הוא תוצר של תהליכי הבניה ופרשנות, העבודות הנשענות על עמדת המוצא השנייה לא רק מניחות זאת אלא בוחנות תהליכים אלה באופן אמפירי . החוקרות כאן בוחנות את התהליכים המוסדיים המייצרים ייצוגי זיכרון, עוסקות באופני הפעולה של נשאי זיכרון שונים או

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help