sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מבוא שִׁירִים יְמַלְּאוּ אֶת הָאֹפֶק 1 וְשָׁלוֹם יָבוֹא אֶל לְבָבוֹת הָאִמָּהוֹת . הרטוריקה המרקסיסטית והאנטי-קולוניאלית תאמה את הקו המערכתי של 'אל-ג'דיד', ושיקפה את התפקיד החשוב שמילאו אינטלקטואלים, שהיו מזוהים עם המפלגה הקומוניסטית הישראלית ( מק"י ) , ביצירת 2 עם זאת, הלהט האופטימי אוצר המילים של ההתנגדות באותם ימים . היה ייחודי למחבר, תופיק זיאד, שעתיד למלא תפקיד מוביל במאבקם של אזרחי ישראל הפלסטינים במשך ארבעה עשורים, כאחד ממנהיגי מק"י, ראש עיריית נצרת, משורר נערץ וחבר כנסת . מעל לכל, היה זיאד מבשר של תקווה : תקווה לצדק לפלסטינים, תקווה לפיוס ישראלי- פלסטיני ותקווה להתהוותה של חברה שוויונית ונטולת ניצול . התקווה כמושג פוליטי נשמעת היום כרעיון תמים ובלתי ביקורתי, אך היא הייתה מרכזית במחשבתו הפוליטית והאינטלקטואלית של זיאד . התקווה של זיאד הייתה מעוגנת היטב באמונתו המרקסיסטית, שהיא עצמה הייתה קשורה קשר הדוק למאבקו למען זכויות הפלסטינים . תודעתו הפוליטית והחיברות שלו כקומוניסט התעצבו בהקשר של המאבק הפלסטיני נגד המנדט הבריטי והציונות בשנות השלושים והארבעים . אחרי מלחמת 1948 וגירושם של רוב הפלסטינים שחיו בשטח שהפך להיות מדינת ישראל, הפך זיאד לחלק ממיעוט אתני- לאומי, שנאבק על קיומו תחת שלטון קולוניאלי . האזרחות הישראלית נכפתה עליו, אך מפלגתו, המפלגה הקומוניסטית, הפכה את האזרחות הזו באופן מידי לכלי במאבק, כדי לקרוא תיגר על הרשויות בערוצים פרלמנטריים, משפטיים, מוניציפליים ותרבותיים . זיאד היה זקן דור המשוררים הפלסטינים הגדולים ( טהא מוחמד עלי, סמיח אלקאסם, מחמוד דרוויש, סאלם ג'ובראן, ראשד חוסיין ) , שהגיעו לבגרות בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ובאמצעות שירתם מילאו תפקיד חשוב בהעלאתם ובהפצתם של רעיונות פוליטיים . משוררים אלה באו מקרב מעמד הפועלים או משורות 1 زياد، توفيق ( 1954 ) . "إلى أين يذهب ما ندفع؟" الجديد 1، عدد 11 . תרגום : דפנה ברעם ותמיר שורק . 2 Maha Nassar, Brothers Apart : Palestinian Citizens of Israel and the Arab World Stanford : Stanford University Press, 2017 ( 58 - 64 (

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help