sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 יש גם יש . ספר זה עוסק בכך, בהקשר ההיסטורי והאינטלקטואלי של ראשית העת החדשה . הקשר זה מעוגן בעיקר, אך לא רק, בדעותיו ובאבחנותיו של נסיך ההומניסטים, גדול הלמדנים באותה העת, דזידריוס ארסמוס מרוטרדם ( Desiderius Erasmus Roterodamus, 1466 - 1536 ) . ארסמוס היה לא רק מלומד פורה ומפרה, שהטביע את חותמו במגוון תחומים, בהם תאולוגיה, פילולוגיה, ספרות ותרגום, אלא גם מראשוני האינטלקטואלים המודרנים, כלומר "אינטלקטואל מעורב" או "אינטלקטואל ציבורי" . זאת משום שערב עצמו בוויכוחים ובפולמוסים בנושאים עקרוניים, שחרגו מתחומי עיסוקיו הלמדניים, כשביקורת קשה מוטחת בו והוא ואף מסתכן בחייו . שאיפתו, והיא בולטת בכתביו, לקדם את טובת הכלל ( publica utilitas ) , והתנגדותו העקבית למסעות צלב, שתוכננו בתקופתו, תופסות מקום מרכזי במחשבתו ובכתביו . על פי ז'יליֶן בֶּנדָה, בספרו הידוע ב ג י ד ת ה א י נ ט ל ק ט ו א ל י ם ( 1927 ) , ארסמוס היה אינטלקטואל, מורה-מוסר כעמנואל קנט וארנסט רנאן, שפעל בשם ערכים אוניברסליים, משמע — הומניות וצדק . אכן, מעבר ללמדנות טהורה ניצל ארסמוס את כישוריו המזהירים כדי להשריש נורמות של צדק אנושי וחברתי . עם זאת, מחשבתו לא חפה מהטיות אינטלקטואליות בולטות .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help