sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 רות מרקוס מירצ'ה אליאדה טען כי המיתוס נתפס על ידי מאמיניו כאירוע שאינו צמוד לזמן היסטורי, אלא כדבר ההולך ומתהווה כל הזמן, 7 יש לציין שהיהדות מבטאתבתהליך של חזרה אין-סופית ונצחית . תפיסה דומה בהקשר לנס חנוכה במילות התפילה "בימים ההם בזמן הזה", וכך גם הצליבה בציור הצלוב הצהוב נתפסת כאירוע המתרחש הן בימים ההם והן בזמן הזה . גוגן הציג את הברטונים כמי שדתם ואמונתם כה עמוקה ושורשית, עד שאינם מפרידים בין זמן לזמן ובין חול לקודש, והצליבה כה מעורה בהווי החיים היום-יומיים שלהם, עד שהילדים ברקע ממשיכים לשחק, כאילו לא אירע דבר יוצא דופן . יש לזכור שהפולחן הקתולי מדגיש במיוחד את הטקס הדתי המשחזר והמממש בהווה את האירוע הדתי באמצעות החזרה, בכל פעם מחדש, על האכילה מבשרו של ישו ועל השתייה מדמו . בספרו הבחין אליאדה בין האדם הארכאי לאדם המודרני . האדם הארכאי רואה את עצמו כחלק מהקוסמוס, לעומת האדם המודרני שרואה את עצמו כחלק מההיסטוריה . האדם הארכאי מאמין שערכיו, 8 מנהגיו ומוסדותיו התגלו עוד בתחילת כל הזמנים ( "תור הזהב" ) ושיש להם מקורות טרנסצנדנטליים הניתנים לשחזור ולחזרה . מקורות אלה מתבטאים דרך המיתוס, הארכיטיפ . בהקדמה לספר שנכתבה מאוחר יותר, הדגיש אליאדה שלא התכוון לארכיטיפ 9 הטקס הפסיכולוגי היונגיאני, אלא לפרדיגמה, ל"מודל אלוהי" . הפולחני חוזר ומחייה את המודל הראשוני והופך אותו לרלוונטי, 10 זאת עשה גוגן כשמיקם את הצליבה לאירוע המתקיים גם בהווה . בהווה ובכך אשרר את המקורות הקמאיים שלה . 7 . Mircea Eliade, The Myth of the Eternal Return or Cosmos and History, New Jersey : Princeton, 1974 [ 1949 ] Ibid . p . 112 . 8 Ibid . p . xiv . 9 Ibid . 21, 34 . 10

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help