sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 רות מרקוס גוגן וחבריו באסכולת פונט-אבון ( Pont - Aven ) פיתחו את הגישה שלפיה למציאות הפנימית יש תוקף זהה למציאות החיצונית, ולכן על האמן לשלב בין החלום למציאות, בין העולם החזיוני לעולם הממשי, בין שני הפנים של החיזיון, ה- spectacle החזותי וה- vision הדמיוני . גוגן טען כי אין להעתיק את המציאות, אלא לחלום אותה, ולכן ניתק את הציור מכבלי הממשות ומצא טכניקות חדשות של ייצוג . בין היתר הוא השתמש בצבע גרפי שטוח ובקווי מתאר כהים ( בדרך כלל כחול כהה ) המגדירים משטחים צבעוניים . טכניקה זו מכונה cloisonisme , מונח הלקוח מעבודות אמייל, שם פסי מתכת מגדירים ומכילים את האמייל הנוזלי עד לייבושו בתנור . טכניקה זו דומה לטכניקת הוויטראז' שבה פסי המתכת מחברים בין חלקי הזכוכית הצבעונית . גם סולם הצבעים הראשוניים בציור זה מזכיר את הצבעוניות של הוויטראז'ים . יצירתו של גוגן הושפעה גם מהדפסים יפניים : מתפיסת החלל המושגית, מהקומפוזיציה, מאזורי הצבע השטוחים ומקווי המתאר המודגשים . בציור חזיון הדרשה הושפע גוגן, למשל, מהאמן היפני הוקוסאי ( Hokusai ) שהדפסיו בנושא אנשים נאבקים הופיעו ב- 1888 בכתב העת Le Japon Artistique . כמו כן ניכרת כאן השפעה ברורה של הקומפוזיציה בהדפס של הירושיגה ( Hiroshiga ) פריחת השזיף ( 1857 ) או מטע השזיפים בקמאידו ( Kameido ) . הדפס זה היה מוכר וידוע ואף שימש כמודל להעתק שעשה ממנו ואן גוך . בעזרת גזע העץ, המחלק את חלל הציור לשני חללים, יצר גוגן מעין הפרדה בין שני העולמות וחידד את האמביוולנטיות של ההתרחשות, את המתח בין המציאות הממשית למציאות הדמיונית . השפעה יפנית נוספת ניתן למצוא גם בהעמדת הנשים בקדמת הציור בתקריב, טכניקה שלקוחה כנראה משפת המצלמה שהשפיעה אז בו-זמנית על האמנויות היפנית והמערבית . דוגמה לצורות קרובות שחוסמות חלק מהציור וקובעות את נקודות המבט של הצופים ניתן לראות בציורים רבים של הירוגישה ואחרים .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help