sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאני לאנחנו 13 מורה והורה ; היא משנה את ההתייחסות ללחץ חברתי, לסטנדרטים של מוסריות, לצורת חשיבה והיגיון ; ולמעשה משנה את הגישה כלפי כל תחום מתחומי ההתפתחות של ילדים בגיל החביון . המסקנה הראשונה שעולה מן הספר היא שעלינו להעמיד את חברת ילדי הכיתה בראש סדר העדיפויות בהתייחסות החינוכית והטיפולית . בשנים הקודמות לשלב החביון, ההתפתחות של הילד כרוכה בקשרים משמעותיים עם אימו, אביו ודמויות משמעותיות נוספות . תהליך ההיפרדות מגיע כמעט לסיומו בחביון . עתה, הילד מוכן ובשל לקראת השלב הבא, שבו נעשה גוף כיתתו לסביבת התפתחותו . הוריו ומשפחתו עדיין תופסים מקום מרכזי בחייו, אך זירת ההתפתחות נעה ועוברת אל חברת ילדי כיתתו . לכן ניתן לומר באופן מפורש וברור : עיקרה של התפתחות בגיל בית ספר יסודי היא הכיתה . התבוננות זו מציבה את חברת ילדי הכיתה במידת חשיבות שאינה פחותה מחשיבות ההורים בהתפתחות הילד בחביון . על פי הבנה זו, בתום שלב החביון, הכיתה, על מרכיביה, תכונותיה וייחודיותה, מופנמת ב"עצמי‑‑חברתי" של היחיד . בחביון מוטבע הדפוס הראשוני שלו, ועל בסיסו יתפתח ה"עצמי‑‑חברתי" הבוגר שחי חיים חברתיים מלאים . החוויות החברתיות הראשונות עם הכיתה הן כה חשובות בחביון מכיוון שהן הופכות לייצוגים נפשיים חברתיים המעצבים את הגישה העתידית הבוגרת של היחיד אל החברה . כך, למשל, בכל ילד וילד ישנו ייצוג עצמי של המעמדות החברתיים בכיתה . ייצוג של "מלך הכיתה" אינו מתקיים רק בממד החיצוני של המציאות החברתית הכיתתית, אלא ישנו ייצוג פנימי שלו ב"עצמי‑‑חברתי", כלומר בהתנהגותו, דיבורו והעדפותיו של הילד . הייצוג של מלך הכיתה משמש כייצוג אידיאל של "עצמי‑‑חברתי" . ייצוג הילד הדחוי חברתית מכיל חוויות של כשלים בהתאמה לחברה . הפנמת הכיתה תלויה בבשלות של הילד . ילדים בשלים בחביון מחוברים לכיתה ועוברים תהליך שבסופו יפנימו את חברת ילדי הכיתה על גורמיה השונים, דבר שאינו

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help