sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר | 11 הרך והקֶשר בין קבלת החלטות לבין היסקים לוגיים בקרב ילדים . את הפרק השביעי כתבו טל שריר ופרופ׳ זמירה מברך . בפרק זה החוקרות בוחנות אם ילדים המגלים נטייה ספונטנית להתמקד בכמויות, נוטים לעשות זאת רק במשימות "ביצועיות" ; ואם ילדים בגיל הגן יכולים להתמקד ספונטנית לא רק בכמויות המוצגות באופן אקראי, אלא גם במבנים מתמטיים מורכבים למדי . מהמחקר המוצג עולה שיותר ממחצית מהילדים הצעירים נוטים להגיב ספונטנית להיבטים המתמטיים של פריטים אשר מוצגים להם באקראי או במבנה כפלי . נטייה זו מתבטאת במשימות ביצועיות יותר מאשר במשימות מילוליות ( באלו הפריטים משובצים בתמונות נוף או בתמונות המתארות את סביבתם הטבעית של הילדים ) . המחקר הראה כי ילדים שהם בעלי נטייה ספונטנית להתמקד בכמויות ובמבנים מתמטיים, מגלים הבנה מתמטית טובה יותר מאשר ילדים הנוטים פחות להתמקד ספונטנית במבנה כפלי ובסדרות חשבוניות . כמו כן נמצא קשר בין משתנים אלה לבין השכלת האם . השער הרביעי, "ידע של גננות, מורים ופרחי הוראה", כולל שלושה פרקים . את הפרק השמיני בספר כתבו ד״ר בת שבע אילני וד״ר דינה חסידוב, והוא עוסק בתפיסת מושגי היחס המספרי ( = , < , > ) בקרב גננות ופרחי הוראה לגיל הרך . הפרק עוסק בשאלות האלה : כיצד ובאיזה אופן פרחי הוראה וגננות תופסים ומשתמשים בסימני היחס ( = , < , > ) בין מספרים ופעולות ? מה הם ההבדלים בין פרחי הוראה לגננות באופן התפיסה והשימוש בסימני היחס בהקשר של השפה הטבעית ? פרק זה מדגיש שבדומה לכל שפה, לשפה המתמטית יש חוקים וסימנים המאפשרים לה להתקיים : מספרים, סימני פעולה, סימני יחס וכן הלאה, ויש לחזק את הבנת הנקודה הזו בקרב העוסקים בהוראת מתמטיקה . בפרק התשיעי שכתבה פרופ׳ ג'ואן מאליגן, מתואר פרויקט אשר נערך באוסטרליה . בפרק זה מוצגים ניסויים המסייעים לילדים צעירים לפתח מודעוּת לזיהוי דגמים ומבנים מתמטיים ( AMPS : Awareness of Mathematical Pattern and Structure ) . כמו כן נסקרים בפרק מסלולי למידה של תוכנית העוסקת במודעוּת מתמטית לדגמים ולמבנים, וזאת תוך כדי התמקדות בשתי דוגמאות לייצוגים שהציעו ילדים לבנייה של רשתות ( grids ) ולוחות מאה . את הפרק העשירי בספר כתבו פרופ׳ דינה תירוש, פרופ׳ פסיה צמיר, פרופ׳ רותי ברקאי ופרופ׳ אסתר לוינסון . פרק זה בוחן ומאפיין את היישום והניתוח של פעילויות מתמטיות בגן הילדים . הפרק מתאר מחקר שהתבסס על שני רכיבים עיקריים בעבודת הגננת : ידע תוכן וידע פדגוגי - תוכני של הגננת ; ותחושת המסוגלות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help