sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | עיון ומחקר בחינוך מתמטי בגיל הרך סנטמריה וד״ר נורה שויר . פרק זה עוסק בהתפתחות מושג המספר בשנות החיים הראשונות של הילד, ונבחנת בו הטענה שהתפתחות זו מצריכה תפיסה מטה - קוגניטיבית . הפרק מציג את התהליכים המטה - קוגניטיביים הרבים אשר ילדים צעירים יכולים להשתמש בהם בעת חשיבה ותקשורת מספרית . גם השער השני, "גאומטריה – הוראה, למידה וחשיבה", כולל שני פרקים . את הפרק השלישי בספר כתבו פרופ׳ דאגלס ה' קלמנטס, פרופ׳ ג'ולי סאראמה וד״ר קנדס ג'סוויק . פרק זה עוסק בבחינה של סביבות כיתתיות ממוחשבות המקדמות גישה של פתרון בעיות ; בבדיקת היתרונות של התפתחות מושגים ותהליכים מתמטיים ( כמו למשל הנמקה, קישורים, פתרון בעיות, תקשורת וייצוגים ) ; ובתרומת המחשבים לתלמידים בנושאים דוגמת המעבר מחשיבה נאיבית לחשיבה אמפירית ולוגית, העלאת השערות ובדיקתן . את הפרק הרביעי בספר כתבו פרופ׳ צביה מרקוביץ, ד״ר רנה הרשקוביץ, ד״ר שרמן רוזנפלד, לאה אילני ופרופ׳ בת שבע אלון . פרק זה עוסק בתוכנית אגם לטיפוח חשיבה חזותית בקרב ילדים צעירים . התוכנית נבנתה בהתאם לחזונו של האומן יעקב אגם אשר מאמין כי יש לפתח חשיבה חזותית כבר בגיל צעיר . בתוכנית הילדים נחשפים למושגים חזותיים בסיסיים ( צורות גאומטריות יסודיות, מושגי יסוד מתמטיים ומדעיים ) ומתקדמים ( סימטריה, יחס ופרופורציה, אינטואיציה, ממדים, אומדן חזותי ) . יכולות אלו נחשבות לאבני היסוד של החשיבה החזותית, חשיבה שהיא מתמטית ומדעית . מפרק זה עולה שבקרב הילדים אשר למדו לפי תוכנית אגם, יכולות החשיבה החזותית – בסביבה רגילה ובסביבה מורכבת – הן גבוהות . השער השלישי, "קוגניציה וחשיבה", כולל שלושה פרקים . בפרק החמישי שכתבו ד״ר רנה הרשקוביץ ופרופ׳ אברהם הרכבי, נבדקת היכולת של תלמידים להסביר את פתרונותיהם, ומתוארים מאפייני ההסברים של התלמידים . נוסף על כך נבדקים גורמים אפשריים אשר עשויים להשפיע על מתן הסברים ( או אי - מתן הסברים ) של תלמידים . בפרק השישי שכתבה ד״ר אמאל שריף - רסלאן, נדוֹן הקשר שבין "כַּמָתים" לבין היסקים לוגיים בגיל הרך . כותבת הפרק רואה בשפה הטבעית בסיס לתקשורת בין אנשים . הבנת הקֶשר שבין השפה הטבעית, השפה המתמטית ועיסוקם של ילדים בכמתים ובהיסקים לוגיים מוסיפה נדבך חשוב לחינוך המתמטי בגיל הרך . הבנה זו מדגישה את חשיבות העיסוק בכמתים ובהיסקים לוגיים ואת היותו חלק משמעותי בחינוך המתמטי, וזאת תוך כדי מעורבות של הורים, גננות ומורים בתהליך . הפרק דן בכמה סוגיות : קבלת החלטות בעת התמודדות עם היסקים לוגיים, מאפיינים של הנמקות ילדים בגיל

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help