sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | התבוננות מחודשת בחינוך הבלתי פורמלי מאפיין חשוב נוסף של החינוך הבלתי פורמלי הוא למידה התנסותית ( חווייתית ) ( experiential learning ) או למידה באמצעות עשייה ( AEGEE, Diachkova & Sazhko, 2018 ; Eurodiaconia, 2017 ; 2011 ) . למידה כזו מובילה למעורבות פעילה של המשתתפים בתהליך הלמידה, כמו גם לגילוי עצמי של יכולות ומגבלות הנובע מההתנסות הישירה . בדרך כלל פעילויות החינוך הבלתי פורמלי מתקיימות בשעות הפנאי, ולכן יש הרואים בהן חלק מתרבות הפנאי . אולם לא כל פעילות פנאי היא חינוך בלתי פורמלי : בחינוך הבלתי פורמלי נכללות פעילויות שאף כי הן נובעות מבחירה חופשית ( וולונטרית ) ומתרחשות בזמן הפנוי ( 2003 , . King et al ) , הן מאורגנות ( "פורמליות" ) ומתאפיינות בהיותן עיסוק מובנה – יש להן כללים, מטרות ולוח זמנים, ובדרך כלל ישנו מדריך אשר מנחה אותן ( 2005 , . Mahoney et al ) . נוסף על כך הן מספקות אתגר למשתתפים, כיוון שביצוע המשימות המתקיימות בהן מצריך התעמקות, מעורבות ומאמץ מתמשך . בתנאים אלה נוצרות הזדמנויות לטיפוח מיומנויות ולהתפתחות ( 2005 , . Vandell et al ) , וזאת בדומה ל"פנאי רציני" ( 2007 Stebbins, ) . בניגוד להן יש פעילויות פנאי ( פעילויות "לא פורמליות" ) ספונטניות, כאלו שבדרך כלל מתקיימות ביוזמת הפרט . אלו מתאפיינות בתכנון מועט ( אם בכלל ) , אך גם הן בעלות חשיבות . מבחינה מערכתית החינוך הבלתי פורמלי מתאפיין ברמת מוּבְנוּת נמוכה ובביזור ( 1993 Etling, ) . מוסדות מסוגים שונים מספקים צרכים שונים ומשרתים סוגים שונים של אוכלוסייה ( 2016 , . Valchev et al ) . מִגוון המוסדות הוא גדול : מוסדות חינוך, מוסדות למטרות רווח הפועלים במגזר הפרטי, מספר גדֵל והולך של ארגונים לא ממשלתיים, מוסדות ללא כוונת רווח וגופים ציבוריים ( אלה כוללים בין השאר מוסדות דת ותרבות ) ( 2014 Yasunaga, ) . מדובר ב"אוסף" של מוסדות שאינו מהווה מערכת, ובמדינות רבות הדבר מקשה לפתח מדיניות בתחום ( 2006 Sefton - Green, ) . בהקשר הזה ולצ'ב ואחרים ( , . Valchev et al 2016 ) טוענים כי "לא קיים מוסד חינוך בלתי פורמלי טיפוסי" . כמו כן פעמים רבות שירותי החינוך הבלתי פורמלי אינם חלק מליבת מערכת החינוך : הם מנוהלים בנפרד, ולעיתים אף במשרדים ממשלתיים אחרים ( משרד התרבות, משרד הנוער ) . ביזור החינוך הבלתי פורמלי במשרדי הממשלה משפיע על הגדרת מטרותיו ותפקידו, כמו גם על דרכי ניהולו ומימונו ( 2019 Rogers, ) . אחת הסיבות העיקריות לכך שהחינוך הבלתי פורמלי נמצא מחוץ לליבת מערכת החינוך היא הדינמיוּת שלו והצורך בגמישות תקציבית . כמו כן החינוך הבלתי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help